انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: پرده شکار(دفک)
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
يكي از روش هاي شكار كبك استفاده از دفك يا ديو جامه است به زبان محلی " دیجومه " (deyjoma) گفته می شود. شكار چي پشت آن استتار مي كند. دفك يك پارچه به شكل مستطيل كه طول آن بستكي به قد شكارچي دارد و سه تا سوراخ در بالاي آن وجود دارد كه دو تا براي ديدن جلوي شكارچي و يكي براي براي عبور لوله تفنگ و سطح اين پارچه سفيد را با پارچه هاي رنگي كوچك تزئين مي كنند .

برای محکم کاری و راحتی حمل از دو تکه چوب ضربدری استفاده می شود و جای دست گرفتن هم معمولا از چرم است.



كبك ها بعد از ديدن اين پرده رنگي چنان به تماشاي آن مي پردازند كه متوجه نمي شوند كي شكارچي لوله تفنگ را از سوراخ پاييني بيرون آورده و شليك مي كند .

مهارت پرده گردانی در این نوع شکار حرف اول را می زند و غالبا افراد باتجربه و پرحوصله در این روش موفق هستند. این روش از جمله روشهای قدیمی و باستانی شکار کبک است که از گذشتگان بیادگار مانده است.

بهترين زمان براي استفاده از پرده يكي صبح بعد از طلوع آفتاب و يكي هم نزديك غروب مي باشد . هر چه به سمت پايان فصل شكار نزديك مي شويم شكار با اين پرده مشكل تر مي شود چون كبك ها ديگر به راز اين پرده جادويي پي مي برند .

يكي از چالش هاي استفاده از اين پرده حمله گراز و مار مي باشد ، گراز و مار به محض ديدن پرده رنگي به آن حمله ور مي شوند كه بسيار خطر ناك است .

در روزهایی که باد است هم استفاده از این روش دشوار است.

اين روش نسبت به روش هوا زني دقت و صبر و حوصله بيشتری می طلبد چون شكارچي با حوصله هدف گيري و شليك مي كند ولي از شكار ورزشي خبري نيست چون ممكن است در هر شليك بسته به تعداد كبك ها تعداد زيادي از آن ها از بين مي روند .

البته از روشهای ناجوانمردانه ای چون استفاده از کومه بر سر چشمه ها بهتر است. و شکارچی با پرده گرداندن فعالیت بدنی خوبی دارد.

دوستانی که علاقه مند به ساخت مستند بخصوص در مورد زندگی کبک ها هستند از این روش برای ثبت تصاویر می توانند استفاده کنند.

[img]http:// دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[/img] این هم عکس از دفک
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با سلام.
تپیک شکار کبک داریم.
میتونید این مطلب توی اون قرار بدین.
با تشکر.
لینک مرجع