انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: تاثیر ارتفاع از سطح دریا در قدرت تفنگ بادی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2
این بحث پیچیده تر از اونی بود که فکر میکردم:D
اگر فشار هوا برای تفنگ فنری کاهش پیدا کنه مسلمه که بخاطر هوای رقیقتری که تو سیلندر هست نیرو کاهش پیدا میکنه ولی از اون طرف اصطکاک هوا هم کاهش پیدا میکنه و احتمالا سرعت ساچمه در دهانه ی لوله کمتر از وقتی هست که فشار هوا زیاده ولی در عوض این انرژی کمتر رو در مسافت بیشتری نگه میداره.بخاطر اصطکاک کمتر.
بازم نظر خودمو گفتم احتمال اشتباه بودنش کم نیست:D
دوستان لطف کنند برای تست در کنار دریا ملاک آبهای آزاد هست که 0 حساب میشه و دریای خزر -27 هست یعنی 27 متر از آبهای آزاد پایینتره بنابر این فشار هوا در این منطقه بالاتر از سطح آبهای آزاده
این مساله فقط مربوط به تفنگ های بادی نمیشه و مثلا در مورد ماشین هم صدق میکنه!!!یعنی مثلا بوگاتی ویرونی که تو آلمان 420 کیلومتر میره در ایران و در شرایط یکسان نمیتونه به این سرعت برسهKhansariha (8)
به ازاء هر 300 متر ارتفاع از سطح دریای ازاد 4% افت فشار داریم . فشار در سطح دریای ازاد 1اتمسفربا دمای 22 درجه است . مثلا در کرمانشاه که حدود 1000 متر از سطح دریای ازاد بالاتره 13 تا 14% افت داریم و این قضیه تقریبا در همه چیز صادق است .مثلا 0تا 100 ماشین .دمای جوش اب . مصرف انرزی در وسایل گاز سوز. بنزین سوز و....... ودر مورد تفنگ بادی هم همینطور . البته هنگام بارندگی در هر منطقه بالاتر از سطح دریای ازاد فشار به طور محسوسی به 1اتمسفر نزدیک میشود.
بحث جالبی بود و به قول کورلئونه درسته که فشار داخل سیلندر کاهش پیدا می کنه ولی از طرفی مقاومت هوا روی ساچمه هم کم می شه. حالا اینکه اینها اثر همو خنثی می کنن یا رابطه خطی باهم ندارند یه بحث دیگه است و فکر می کنم نیاز به آزمایش داشته باشه.
اما فکری که به نظرم رسید این بود که در برخی از اتومبیلهای توربوشارژ برای بالا بردن راندومان موتور کمی رطوبت به هوا اضافه می کنند تا چگالی هوا زیاد شود. به نظر شما آیا می شود همان منطق را برای تفنگ بادی هم پیاده کرد؟
=========================
ضمنا دوستان توجه داشته باشند که سطح آبهای آزاد دقیقا یکسان نیستند و برای راحتی محاسبات اونها رو یکسان در نظر می گیرن. مثلا سطح آب در چابهار با خرمشهر یکسان نیست اما هر کشوری یکجایی رو شاخص قرار می ده و نقشه ها و سایر محاسبات رو با همون نقطه هماهنگ می کنه. سطح آب یک نقطه هم ثابت نیست و در طول زمان (صبح و شب یا فصول مختلف) فرق می کنه و معمولا یک میانگین از ارتفاع سطح آب رو در نظر می گیرن.
به دلیل بسته بودن مدار هوا در pcp و وجود مخزن و هوای فشرده pcp ها در تغییر ارتفاع دچار اختلاف قدرت میشن مثلا اگر تفنگی با 42 ژول در ارتفاع 1000 متر در 50 متر صفر شده باشه برای 100 متر باید +15 moa تغییر کنه ولی در 2000 متر +14.1 و در 3000 متر +13.4 و در کنار دریای خزر با -27 متر +16 moa جابجایی داشته باشه
برای اینکه کاملا متوجه بشید میتونید از ابتدای تاپیک مطالب رو مرور کنید ولی با اینحال سعی میکنم خیلی ساده و کوتاه توضیح بدم
در تفنگ فنری از فشار جوی موجود برای پر کردن سیلندر استفاده میشه که میتونه 1 اتمسفر باشه و با حرکت و به انتهای سیلندر و رسیدن با کورس 20 سانت به 20 اتمسفر افزایش پیدا کنه حالا اگر در ارتفاعی باشیم که فشار هوا 0.8 اتمسفر باشه با 20 برابر شدن به 16 اتمسفر میرسه ولی در pcp به دلیل اینکه شما از فشاری ذخیره شده مثلا 20 اتمسفر استفاده میکنید بنابر این افت فشار ندارید و رقیق بودن هوا در فشار 0.8 باعث اصطکاک کمتر با ساچمه شده و مسافت بیشتری رو طی میکنه
این حالت رو میتونید در شرایط بدون نشتی برای فنری هم در نظر بگیرید به این صورت که تفنگ رو در فشار 1 اتمسفر مسلح و در محلی با فشار 0.8 اتمسفر شلیک کنید
صفحه ها: 1 2
لینک مرجع