انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: گلوله زنی گلنگدنی مسابقاتی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
همان طور که دوستان عزیز مستحضرید، ورزش تیراندازی با تفنگ و تپانچه دارای رشته های مختلفی است ولی درایران در زمینه تیراندازی اهداف ثابت با سلاح گرم ، عمدتا کالیبر 22 در رشته تفنگ و تپانچه بوده است و هیچ گونه سابقه یا فعالیتی در زمینه گلوله زنی (چاشنی وسط) ورزشی مشاهده نگردیده است و اگر هم بوده با سلاح های جنگی و نظامی و یا حداکثر شکاری بوده است. هدف از ایجاد این تاپیک معرفی سلاح های ورزشی مدرن است که بیشتر ظاهری شبیه تفنگ های بادی و یا خفیف مسابقاتی داشته و از دوربین بهره نمی برند . عمده مشخصات این ردیف سلاح ها ، سایت های نشانه روی مکانیکی دقیق، قابل تنظیم بودن ارگونومی قنداق در چند وجه و جهت، حساسیت ماشه، دقت ساخت لول و قطعات متحرک و در نهایت قطور بودن لول که منتج به بالا رفتن وزن سلاح تا حد6 الی7 کیلو گرم گردیده است. کالیبر مورد استفاده این سلاح ها اکثرا بین 6 الی 7 میلی متر است ولی در بین آنها کالیبر معروف 308 هم مشاهده می شود . رنج تیراندازی در فاصله 300 متر انجام می پذیرد و البته قوانین خاص خود را داشته که بنده مطالعه چندانی در آن زمینه نکرده ام. سازندگان این نوع سلاح ها خاص بوده و بیشتر در این زمینه ها فعالیت دارند و البته شرکت های دیگری هم مانند آنشوز این گونه سلاح ها را تولید می کنند . قیمت آنها چندین برابرسلاح های شکاری بوده و عرضه محدود دارند. امید است همان گونه که در چند سال اخیر رشته های هوازنی (معادل ورزشی سلاح ساچمه زن)فعال شده و اسلحه مناسب آن وارد و توزیع شده است این گونه رشته ها هم فعال شده و سلاح و ادوات آن در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. و صد البته ترویج فرهنگ درست ورزش تیراندازی کمک شایانی به حفظ حیات وحش خواهد کرد. در ادامه ازدوستانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند دعوت می شود که دانش و تجربه خود را با دیگر دوستان به اشتراک بگذارند. پایان سخن یک نمونه از این سلاح ها برای پست اول این تاپیک معرفی می شود:


نام سلاح:تانر مدل 210
کالیبرها: 7.5x55 سوییس ، 308 ، 6mm BR
طول سلاح بدون دنباله قنداق: 110 سانتی متر
وزن در مدل های مختلف : 5.5 تا 6 کیلو گرم
سایت نشانه روی: دارای 5 تا 10 ف ی لتر رنگی و قطر روزنه 0.6 تا 3 میلی متر


[تصویر: 19_151437340921791.png]

لینک سازنده:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با تشکر از آقا رضا برای ایجاد این تاپیک ، در یک سال گذشته تاپیک های مرتبط با ورزش تیراندازی رونق بهتری گرفته و این موضوع باید با توان بیشتری پیگیری شود، در رابطه با گلوله زنی ها بنده اطلاعات پایه ای بیشتر ندارم و بودن دوستانی مثل آقا رضا (فامیلی شریف رو نمی دونم) با توجه به تجربه خودشون در زمینه سلاح های گرم (Center fire ) و دیگر دوستان می تواند این موضوع را نیز قوت ببخشد و باعث آشنایی بیشتر ما علاقمندان هم شود. همانطور که ایشان در پست اول اشاره داشتند ، ارگان های ورزشی بخصوص فدراسیون تیراندازی نسبت به موضوع رقابت های تیراندازی با سلاح های گلوله زنی کمتر رغبت و فعالیت نشان داده و بیشترین فعالیت خود را با توجه به سیاست های کلان و نیز امکانات موجود روی تیراندازی 10 متر و کلا رشته سالنی و همینطور شات گان -تراپ و اسکیت- قرار داده است (با توجه به بودن و تهیه و دسترسی راحت به سلاح های تراپ و همینطور علاقمندی بیشتر هموطنان به این رشته موفقیت آن از گلوله زنی ها زیادتر بوده). ما در زمینه تفنگ های بادی نسبت به این موضوع پیشرفت خوبی داشتیم و با پرداخت به رشته بنچ رست توانستیم مخاطب خوبی پیدا کرده و حداقل جنبه ورزشی تفنگ های بادی معمول با این رشته را به خود ایرگانرها و نیز مسئولین ورزشی بشناسانیم.
رقابت های تیراندازی ورزشی گلوله زنی که تعریف و استانداردهای خود را در قوانین ISSF دارد و فدراسیون تیراندازی ایران IRISSF هم تابع همان قوانین بوده ، به نسبت تفنگ های بادی که هنوز مشکلاتی در زمینه سرپرستی و قوانین دارند(منظور همین سلاح های بادی معمول خودمون هست) باید پرداخت و توجه بیشتری داشته باشند. مهم ترین دلیل کمبود این توجه ، بیشتر نبود سلاح های مناسب ورزشی گلوله زنی ، شرایط ورود و عرضه و خرید اینگونه سلاح ها از نظر قوانین امنیتی و گمرکی و ...برای عموم و در آخر نبود مهمات مناسب برای رقابت ورزشی است. نمونه آن تعطیلی تیم ریم فایر 50 متر ایران قبل از اعزام به مسابقات جهانی تیراندازی آلمان بود.
ان شاء ا... توجه شما دوست عزیز و دیگر دوستان فعال در این رشته و سلاح ها ، این رویه حداقل به ایجاد تلنگری در بین مسئولین ختم شود و از طرفی نیز دانش دوستان در این مورد بیشتر شده و زمینه های آشنایی با این رقابت ها ایجاد شود. لازم به ذکر هست که این نوع تیراندازی به غیر از حالتی که اقا رضا گفتند به صورت بنچ رست نیز با کالیبرهای بالا بخصوص 308 و بدون دوربین اجرا می شوند. اما بنچ رست گلوله زنی با استفاده از دوربین طرفداران بیشتری دارند.

Khansariha (8)
با تشكر از آقا صادق عزيز
بنده هم در اين رشته اطلاعات چنداني ندارم و به علت فقدان آن در ايران كل اطلاعات و عكس هاي درج شده در آن محدود به سايت هاي اينترنتي است ولي به اعتقادبنده اگر مسئولين امر قدري عنايت نموده و گوشه چشمي به اين منظر داشته باشند ، واردات و واگذاري تجهيزات و تسليحات لازم نبايد مشكلات چنداني داشته باشد چرا كه به لحاظ برد و قدرت ، سلاح هاي گلوله زني شكاري ، به وفور در دسترس عموم است . از لحاظ قيمت هم ، درست است كه اين نوع سلاح ها گران هستند ولي به مراتب از ساچمه زن هاي ورزشي برند هايي مانند پراتزي ارزانتر بوده و قيمت گرانترين مدل هاي آنها در حد سلاح هاي تراپ مانند برتا دي تي مي باشند. امروز در اين خصوص بيشتر تحقيق مي كردم كه به سايت:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


برخوردم ، در اين سايت بهترين كاليبر براي رشته 300 متر را 6mm Br اعلام كرده بود و جالب است كه فشنگ هاي كارخانه اي اين كاليبر از مرغوبيت و دقت خوب برخوردار هستند ( اكثر كاليبر ها براي مسابقات توسط تيراندازان لود مي شوند و آنها مهمات كارخانه اي را نا مناسب مي دانند) نكته جالب گروپ بسيار عالي اين رشته بود . فقط 2 اينچ ! بله بدون دوربين و در فاصله 300 متر، قطر دايره 10 امتيازي ( وسط خال) فقط 5 سانتي متر. در ادامه چندين عكس از سايت فوق و ان شاءالله اخبار و سلاح هاي جديدي خدمت دوستان معرفي خواهد شد:
[تصویر: 20_151437381706581.jpg]

[تصویر: 20_151437381706932.jpg]

[تصویر: 20_151437381706963.jpg]
با سلام Khansariha (8) تشکر از آقا رضا بابت ایجاد این تایپیک هیجان انگیزKhansariha (219)
.
از اونجا که تیراندازی های لانگ رنج بخاطر تداعی قهرمانان ملی جنگهای 100سال اخیر و یکی از تعیین کننده ترین فاکتورهای نتایج نبردهای سرزمینی هستن، مخاطب دوست داره خودشو جای اون قهرمان ملی ببینهKhansariha (219)
.حتی اغلب ایرگانرهای کشورما که دسترسی به گلوله زن ندارن، علاقه ی زیادی به تیراندازی لانگ رنج دارن ،که نشون دهنده ی اون علاقه ی درونی به تک تیراندازیه و... تجربه ی تیراندازیهای لانگ هم نشون دهنده ی این مطلب هست که هدف زنی و تیراندازیهای موفق در فواصل دور، حس اعتماد به نفس رو افزایش میده ...شاید هم این طور باشه که تیراندازانی که تو لانگ رنج مهارت دارن، آدمهای قوی تر، باهوش تر ، با اراده ، خونسرد و هنرمند نشون داده میشن!... که این نظر در اغلب مواقع درستهKhansariha (226)
.
اما درمورد مهارت تیرانداز تو فاصله 300متری اونهم بدون دوربین ... و گروپ 5سانتی Khansariha (271) برا دوستانی که با گلوله زن ها شلیک کردن حیرت آوره!! نشانه روی دایره ی به قطر حدود 60 سانتی متر واقعآ Khansariha (397) مگه اینکه سیستمی پیشرفته برای خنثی کردن لگد سلاح (آنتی شوک)و سیستم نشانه روی جالبی براش در نظر گرفته باشنKhansariha (214)....
مشتاقانه منتظر اطلاعات تکمیلی دوستان هستیم... ممنونKhansariha (8)
جناب cornet ظاهر سلاح خبري از آنتي شوك نداره ولي كاليبر هاي باريك عموما علي رغم انرژي بالا، لگد كمتري دارند و قياس مع الفارق آن لگد ساچمه زني 12 با برنو است . علي رغم اينكه برنو حدود 20 درصد انرژي بيشتري كه دارد ولي لگد آن از 12 كمتر است.
در خصوص هدف گيري سيبل 60 سانتي متري از 300 متر بايد عرض كنم كه خال 60 سانتي متري در فاصله 300 متر به شكل يه نقطه ديده ميشه ولي احتمالا سايت نشانه روي اين تفنگ ها هم مثل بادي هاي سالني دواير متحد المركز هستند و به اين ترتيب نشانه روي روي سيبل در فاصله 300 متري راحت تر ميشه به علاوه در سايت هاي سازنده اين قبل تفنگ ها اشاره به فيل تر هاي رنگي شده كه اون هم در وضوح رويت خال سياه بي تاثير نيست
به به
به به
به به
به به
Khansariha (219)Khansariha (219)Khansariha (219)Khansariha (219)Khansariha (219)Khansariha (219)Khansariha (219)Khansariha (219)Khansariha (219)Khansariha (219)
ازاستاد رضا جعفری وسایر اساتید که چنین مبحث جدیدی رو راه اندازی وادامه دادن متشکرم زدن دایره ای به قطر 60سانت درفاصله 300متری و مهمتر از اون گرفتن گروپ 5 سانتی ومهمتر ازاینا بدون دوربین خیلی خیلی مهمه و برای چنین کاری میبایست این سلاح مجهز به سیستم نشانه روی ظریف ودقیقی باشه مثال چون هدف 60 سانتی در 300متری و در پشت مگسک برنو (با اون مگسک ضخیم )تقریبا محو میشه / مطمنم که با اون نوع سلاح والبته دوربین دارش میشه ازاون فاصله همه مرمی هارو ازیه سوراخ عبور داد // دم اهالی انجمن همیشه گرم باد//
از استاد محترم ممنونم که این بحث جالب و فنی را راه انداختن. بنده گلوله زن ندارم ولی گاهی دوستان محبت کردن و بنده با خودشون بردن و اطمینان کردن و تفنگ دادن دستم ؛ در حد تجربه ناچیزم میگم که واقعا کار مشکلیه تو این فاصله با این دقت. سلاح در این کار جای خود و خیلی مهمه ولی مهمتر از اون شرایط تیراندازه که باید چه اعصاب و روان کاملی داشته باشه که کمترین خطا در این فاصله بیشترین انحراف برای مرمی بدنبال میاره.این مسیله نشان دهنده این مطلبه که کالیبرهای باریک تر دقت بالاتری دارن و تخریبشون هم جای بحثش نیست و در حد من نیست. بازم تشکر که امثال من با این موضوعات اشناتر و درگیرتر میکنید. یاعلیKhansariha (8)
لینک مرجع