انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: معرفی PCP های Rapid Air Weapon
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
معرفی کمپانی RAW و سلاح های PCP آن: Rapid Air Weapon :
[تصویر: 14275260571.jpg]

به دنبال علاقمندی خودم و چند تن از دوستان دیگر به تیراندازی تارگتینگ و ورزشی با تفنگ های بادی غیرسالنی ، تمرکز مطالعاتی خودم را برروی سازندگان تفنگ های دقیق و مورد استفاده در تیراندازی بنچ رست و فیلد تارگت قرار داده ام. در این میان شرکت Rapid Air Weapon به عنوان یکی از سازندگان خوب در زمینه ساخت سلاح های دقیق بنچ رست و فیلدتارگت در سال های اخیر مورد توجه من قرار گرفته و در مورد دو مدل از با کیفیت ترین سلاح های این کمپانی یعنی RAW TM1000 و RAW BM500 مطالعاتی داشتم . در این مورد مطالبی را آماده کرده ام ، ابتدا یک معرفی کوتاه از این شرکت برای آشنایی بیشتر دوستان با این کمپانی خواهم داشت و در بخش های بعدی نسبت به معرفی مدل های ذکر شده در بالا می پردازم.

در تهیه این مطالب ، از مقاله ای که در خصوص معرفی این شرکت توسط آقای مسعود قدیری در انجمن پرشین شوترز منتشر شده بود بخصوص در بخش اول و معرفی کمپانی بهره بردم ، در بخش معرفی محصولات نیز از انجمن های تخصصی سلاح های بادی مانند دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و البته خود وب سایت کمپانی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نیز اطلاعاتی استخراج و مورد استفاده قرار گرفت. از آنجایی که این کمپانی و تفنگ های بادی تولیدی آن به علت قیمت بالا و البته کاربری اختصاصی مسابقاتی در بنچ رست و فیلد تارگت سری TM و BM کمتر در بین ایرگانرهای ایران شناخته شده است منابعی که بتوانم به صورت مستقیم از تجربه دوستان استفاده کنم در اختیار نداشتم و بیشتر مطالب از اینترنت و فروم های مرتبط اخذ شده است. البته لازم به ذکر است که در مورد مدل TM1000 از تجربیات دوستان مسعود قدیری و سعید آزادیان که فکر می کنم اولین مدل TM1000 وارد شده به کشور را مورد بررسی دقیق قرار داده بودند ، استفاده کرده ام و این تنها مرجع ایرانی بود که در این زمینه داشتم.

بخش اول : معرفی کمپانی Rapid Air Weapon
کمپانی Rapid Air Weapon توسط Martin Rutterford از مهندسین و متخصصین معروف شرکت انگلیسی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، در سال 2006 با هدف تولید سلاح های PCP دقیق ، لوازم و قطعات جانبی سلاح های بادی تاسیس شده است. امروز این کمپانی محصولات بسیار با کیفیتی را در Tennessee ایالات متحده آمریکا با بهره وری از ماشین های CNC چند محور و پیشرفته تولید می کند. در ساخت تمامی قطعات اسلحه های این کمپانی از CNC هایی با آخرین تکنولوژی استفاده می شود. کارکنان این شرکت بیش از ۳۵ سال تجربه در تولید قطعات و لوازم برای کمپانی های بزرگ تیراندازی را دارند.

مارتین راترفورد و یان هارفورد از Team wild و معرفی مدل TM1000 FT
[تصویر: 14275260583.jpg]

در واقع تمامی مراحل ساخت قطعات و تفنگ های این کمپانی قبل از اسمبلی و نهایی شدن توسط بازرسان خبره و با تجهیزات دقیق مورد بازرسی و چکاپ قرار گرفته ، لوله سلاح های این کمپانی توسط گیج و تجهیزات ویژه برای هم راستا بودن با ریل دوربین و سیستم عملکردی آن مورد بررسی قرار می گیرند و پس از آن تایید نهایی شده و از چرخه تولید خارج و به بازار عرضه می شود.
مارتین راتورفورد یکی از تولید کننده های تفنگ بادی با سابقه طولانی می باشد. او در سال1984 یعنی حدود 29 سال پیش پس از اتمام دانشگاه و همزمان با تاسیس کمپانی Theoben فعالیت خود را در آنجا آغاز کرد. او در محدوده های مختلف کاری و تجاری فعالیت داشت و توانست ۵۰ درصد از سهام Theoben را خریداری نماید. در نهایت کل سهام کمپانی Theoben توسط Martin Rutterford در سال ۲۰۰۳ خریداری شد. سپس Theoben به Tennessee در ایالات متحده منتقل شد و در سال 2009 نام آن به RAPID AIR WEAPONS تغییر کرد. البته هنوز محصولات قدیمی مانند Rapid MkII و همچنین MFR و برخی محصولات دیگر با نام Theoben تولید می شوند. اما دیگر ازMade In England بر روی آنها خبری نیست و تمامی این محصولات با درج Made In USA تولید می شوند. 28 سال تجربه ساخت و طراحی کمپانی Theoben چیزی است که امروز پشتوانه کمپانی RAW می باشد. با چنین تجربه وسیع و دانش گرانبهایی در چند دهه ، امروز این کمپانی موفق به ساخت و تولید محصولات فوق العاده ای شده است.
[تصویر: 14275260584.jpg]

سلاح های این کمپانی در سه رده HM ، TM و BM تولید می شوند. سایر تولیدات شرکت شامل قطعات یدکی و جانبی همانند چکش و فنر چکش ، قطعات تانک هوا ، قنداق های مختلف و ... می باشد. قطعات یدکی شامل محصولات خود کمپانی RAW و نیز محصولات Theoben می باشد. همینطور پایه های دوربین بسیار دقیق و با کیفیت در اندازه های 25 و 30 میلیمتری تولید کرده و نیز قطعات اختصاصی تیراندازی فیلدتارگت مانند knee riser برای علاقمندان به ای رشته از دیگر محصولات این شرکت می باشد.

محصولات رده تارگت این شرکت در مسابقات فیلدتارگت بخصوص در آمریکا خوش درخشیده و حضور خوبی در این مسابقات داشته اند. همچنین در مسابقات اخیر بنچ رست در رقابت های فدراسیون جهانی WRABF و البته بیشتر در اکستریم بنچ رست آریزونا حضور دو چندانی دارند.

Harold Rushton قهرمان فیلدتارگت و سلاح RAW TM1000
[تصویر: 14275260585.jpg]

[تصویر: 14275260582.jpg]

[تصویر: 14275267911.jpg]

این کمپانی در آمریکای شمالی و کانادا ، آمریکای جنوبی و اروپا نمایندگانی دارد. در آسیا نیز کشور ترکیه نماینده فروش این کمپانی می باشد. سلاح های PCP رده اول این شرکت قمیتی 2000 دلاری دارند و چند مدل نیز از 1600 دلار شروع می شوند. در واقع همه محصولات PCP این شرکت جزو سلاح های رده بالای دنیای ایرگان ها هستند.

[تصویر: 14275284531.jpg]
پیرو ارسال قبلی در رابطه با معرفی کمپانی Rapid Air Weapon و محصولات آن ، در بخش های بعدی سعی بر آن دارم تا نسبت به معرفی محصولات این شرکت به صورت جداگانه بپردازم.
[تصویر: 14303681181.jpg]

به طور کلی محصولات PCP این شرکت در سه سری HM ، TM و BM تولید می شود:
- سری HM مدل های هانتینگ این شرکت محسوب می شوند با این تفاوت که در این محصولات از قطعاتی مانند لوله و ماشه مسابقاتی و با دقت بالا استفاده می شود.
[تصویر: 14303680222.jpg]

- سری TM و ورژن های متفاوت آن مدل های تارگت و مسابقاتی این شرکت محسوب شده و در مسابقات فیلدتارگت و بنچ رست بیشتر حضور دارند.
[تصویر: 14303680221.jpg]

- اما جدیدترین سری یعنی BM500 ، به صورت اختصاصی برای رقابت های تیراندازی بنچ رست تولید شده است. ساختار و سیستم این مدل بر پایه مدل TM1000 بوده اما با مخزن بزرگتر 500 cc و قنداق سنگین و متفاوت از مدل TM (عرض قنداق مانند قنداق های سفارشی بنچ رست پهن تر هست) عرضه می شود. یک ورژن از این مدل نیز با مخزن 180 سی سی همانند TM و با قنداق گردو در قدرت 16 ژول عرضه می شود.در صفحه اختصاصی مدل BM500 در وب سایت شرکت سازنده این جمله برای معرفی آن استفاده شده است :
Rapid Air Weapons BM500 has been made specifically for Bench Rest

[تصویر: 14303680224.jpg]



در ادامه به معرفی مدل TM1000 با تمرکز بر مدل RAW TM1000 Vertical Target می پردازیم:

[تصویر: 14303685661.jpg]
Target Model Air Rifle for the serious shooter

مدل TM1000 در دو مدل thumbhole و vertical target با قنداق های متفاوت تولید می شود. در هر دو مدل ، قنداق با چوب گردو و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عرضه می شود با این تفاوت که در مدل vertical می توان راست یا چپ دست بودن قنداق ها را سفارشی کرد. قنداق های لامینیت در دو رنگ Black و Red ساخته می شوند و از وزن سنگین تری برخوردارند ، استفاده از این نوع قنداق ها برای رقابت های بنچ رست و فیلدتارگت معمول تر است.
[تصویر: 14303685661.jpg]
[تصویر: 14303681731.jpg]
[تصویر: 14303681732.jpg]

مشخصات اصلی این مدل به نقل از ودیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
:

- تولید شده در دو قدرت (High Power با قدرت 40 ژول و low power با قدرت 16 ژولی)
- سیستم مسلح سازی ساید لور
- لوله با شرود Stainless Steel
- ماشه مسابقاتی با قابلیت حساس شدن از 28 تا 250 گرم
- عرضه در دو مدل قنداق گردو و لامینیت
- عرضه شرود Carbon Fiber shroud به صورت آپشنال و سفارشی
- عرضه سفارشی محل قرارگیری اهرم لودینگ سلاح برای تیراندازان راست و چپ دست
- سیستم رگولاتور Regulated
- مخزن دارای محل شارژ Quick Fill و گیج در اول محزن برای دید بهتر تیرانداز
- دارای جای گونه و پد قنداق قابل تنظیم
- دارای ریل دوربین 11 میلیمتری Dovetail
- ریل نصب تجهیزات جانبی
- طول کلی سلاح 44 اینچ در مدل High Power
- وزن کلی 10.5 پاوند در مدل High Power (قنداق لامینیت)
- طول کلی سلاح 39.5 اینچ در مدل Low Power
- وزن کلی 9.2 پاوند در مدل Low Power
- تولید کنونی در 4 کالیبر 4.5 ، 5.0 ، 5.5 و 6.35 میلیمتر
- قیمت 2000 USD

معرفی قطعات مختلف TM1000 :
قبل از هر چیز باید عنوان کنم برای برخی تصاویر و معرفی بخش ها از مقاله دوست عزیز آقای قدیری از پرشین شوترز استفاده دوباره ای داشتم. با اینکه به صورت شخصی مطالعاتی در زمینه محصولات RAW در مقالات و ریویوهای غیرفارسی و نیز ارتباط با مارتین راترفورد داشتم گاها موضوعات مبهمی در زمینه بررسی محصولات این کمپانی پیش می آمد که با استفاده از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
راحت تر و سهل تر آنها را بررسی و حل می کردم. در ادامه به معرفی قطعات اصلی این مدل شامل قنداق ، بدنه اصلی ، لوله ، ماشه و عملکرد ولو و رگولاتور این سلاح می پردازیم.

قنداق :
قنداق های این سری همگی دارای پد گونه و پد قنداق قابل تنظیم هستند تا کاربر در طول تیراندازی بخصوص رقابت هایی مانند فیلدتارگت و بنچ رست بهترین و راحت ترین حالت را برای خود انتخاب کند. همچنین در دو مدل قنداق چوب گردو و Laminate عرضه می شود. همانطور که قبلا نیز ذکر شد در سری TM از ریل مخصوصی در زیر قنداق برای نصب تجهیزات مورد استفاده در فیلدتارگت استفاده شده است. مانند knee riser برای قرارگیری راحت تر سلاح در پوزیشن نشسته فیلدتارگت که معمول ترین حالت تیرانداندازی در این رشته می باشد. علاوه بر محصولات خود کمپانی می توان از سایر محصولات استاندارد با این ریل نیز استفاده کرد.
[تصویر: 14303681182.jpg]
[تصویر: 14303793751.jpg]

بدنه اصلی :
بدنه اصلی این مدل همانند دیگر محصولات RAW با استفاده از تجهیزات CNC و به صورت بسیار دقیق و از آلومینیم 7070 و یکپارچه ساخته می شود.
[تصویر: 14303802361.jpg]

مسلح سازی و ساچمه گذاری :
تمامی محصولات این کمپانی عملکرد ساچمه گذاری سینگل شات و دستی را دارا هستند البته برای سری HM خشاب نیز در نظر گرفته شده است. در سری TM ساچمه گذاری دستی و با اهرم سایدلور انجام می شود. کشیدن این اهرم بسیار روان و البته راحت صورت می پذیرد.
[تصویر: 14303681734.jpg]
[تصویر: 14303681733.jpg]

لوله :
در محصولات این کمپانی از لوله های دو شرکت یعنی Lothar Walther و دیگری کمپانی تراز اول لوله سازی یعنی BenchMark Barrel استفاده می شود گرچه اخیرا شنیده ام در حال حاضر لوله های بنچ مارک بارل به صورت سفارشی بر روی محصولات آن قرار می گیرد. لوله های ساخت کمپانی Lothar Walther مچ گرید بوده و توسط شرودی از جنس استیل پوشانده و بوسیله سه پیچ قطور به بدنه اصلی نصب می گردد :
[تصویر: 14303681735.jpg]
[تصویر: 138674690312.jpg]

ماشه :
ماشه در تفنگهای PCP ساخت RAW مختص محصولات خود بوده و از نوع Match trigger مسابقاتی هستند که بر روی تمامی محصولات آن نصب می شود. تمامی قسمت های این ماشه توسط دست پرداخت شده تا کمترین سایش را در هنگام کار به همراه داشته باشند. در مدل های TM و BM از ماشه ای با حساسیت وزنی 28 تا 250 گرم و در سری HM از ماشه ای با حساسیت 50 تا 300 گرم استفاده شده است که در سری HM بر خلاف دو مدل تارگت دیگر به سیستم safety دستی نیز مجهز است (در قسمت جلویی ماشه) .
ماشه سری TM :
[تصویر: 138674561515.jpg]

ماشه سری های تارگت و هانتر RAW در کنار هم:
[تصویر: 13867469034.jpg]

مخزن سلاح :
[تصویر: 14303707723.jpg]
در مدل TM از مخزن 180cc با فشار کاری 200 بار استفاده می شود. این مخزن در مدل high power و در فشار کاری 200 بار 40 شات رگوله 40 ژولی ارایه می دهد. در معرفی این مدل در وب سایت کمپانی سازنده از جمله زیر برای تعداد شات در کالیبر 177. و البته ورژن low power استفاده شده است.

TM1000 : 80 shots from its 180cc reservoir at 19.7 ft lbs in .177 Caliber

البته می توان از مخزن بزرگتر این کمپانی نیز برای این مدل استفاده کرد. همان مخزن 500 سی سی که بر روی مدل های HM استفاده می شود. این مورد برای تیراندازان تارگت بیشتر مورد توجه است.

خوب ، بهتر می بینم موضوع معرفی بیشتر این مدل و نیز قطعات مهم تر مانند ولو و نیز رگولاتور این سلاح و عملکرد آن را به زمان بعدی اختصاص بدهم. در صورت امکان در بخش بعدی از تست های عملی انجام شده برای بررسی بهتر و مستندتر عملکرد کلی سلاح استفاده خواهیم کرد و در صورت امکان تست دقت (گروپ گیری ) همراه با مقایسه ای در زمینه دقت از آن خواهیم داشت. برای این منظور سعی دارم یک قبضه از این مدل را تهیه کنم و نیز ریویوهایی که در دیگر وب سایت ها و فروم های معتبر در این زمینه وجود دارد را خدمت دوستان معرفی کنم.
صادق قرنجیکی Khansariha (8)

[تصویر: 14303681183.jpg]
با تشکر ازصادق جان بخاطر معرفی جامع وکامل من فکرکنم صادق خیز کرده برای خرید pcp راپید !!!Khansariha (48) چند وقت دیگه منتظر اولین راپید به دست ایران باشیدKhansariha (219)
صادق جان نگم که عکس های راپیدتو کجا دیدم!!!Khansariha (214)
مبارکا باشهKhansariha (219)بیار شیرینی بروبچ بده...
RAW TM1000 Vertical Target overview

[تصویر: 14308278931.jpg]

بررسی کوتاه از مدل RAW TM1000 Vertical Target :
این مدل از pcp های کمپانی RAW به دنبال سفارشی که به دوست عزیز آقای پدرام پرن -یابان کمپ- داده بودم در ماه قبلی تهیه و این هفته به دستم رسید. مدل قنداق چوب گردو و تامبهول آن نیز موجود بود که انتخاب من برای استفاده تیراندازی تارگت- بنچ رست قنداق طرح اسپرت و laminated آن بود. متاسفانه تا تیرماه سال جاری به علت شلوغی محل کار و همزمانی فصل امتحانات و دانشگاه نمی توانم یک ریویوی کامل از این سلاح در مواردی که با آن هدف دست به تهیه این سلاح زده بودم داشته باشم. در هر حال در این پست یک بررسی کوتاه از ظاهر تفنگ خواهیم داشت و در صورت مساعد بودن شرایط جوی در پایان هفته ، تست کرنوگرافی همراه با تست دقت و گروپ گیری خواهم داشت.

قنداق :
سری TM از محصولات RAW همانطور که در ارسال های قبلی نیز ذکر کردم برای تارگتینگ-هدفزنی و استفاده در رقابت های تیراندازی بخصوص فیلدتارگت و بنچ رست طراحی شده است. در دو ورژن vertical target و thumbhole با قنداق های متفاوت تولید می شود. قنداق های لامینیت از وزن بیشتری برخوردار بوده و یکی از دلایل انتخاب این نوع قنداق برای خودم این بود که در تیراندازی بنچ رست وزن بالاتر ایستایی بهتری ایجاد می کند. هر دو مدل با ریل مخصوص نصب تجهیزات جانبی فیلدتارگت در پایین قنداق عرضه می شود.

[تصویر: 14308278932.jpg]
[تصویر: 14308278933.jpg]
[تصویر: 14308278934.jpg]
[تصویر: 14308278935.jpg]

قبل از خرید این مدل ، به جز چند مورد استفاده از سلاح دوستان تجربه داشتن تفنگی با قنداق لامینیت را نداشته و در کل تصور خیلی خوش آیندی از آن در ذهنم نبود. رنگ چوب و نقش های آن جذابیت بیشتری برای من داشت (حالت کلاسیک تر و نوستالژی). ولی بعد از دیدن و استفاده از این مدل ، دیدگاهم نسبت به این نوع قنداق ها عوض شد و این نوع طرح چوب نیز جذابیت خاص خود را دارد. این مدل در رنگ قرمز نیز عرضه می شود که متاسفانه در محل خرید نماینده ترکیه موجود نبود و گرچه در حال حاضر رنگ مشکی را به قرمز ترجیح می دهم.

ریل 10 اینچی نصب تجهیزات
[تصویر: 14308280251.jpg]

بدنه اصلی با یک پیچ آلنی شماره 5 به قنداق متصل است (همانند محصولات theoben و BSA R10 )
[تصویر: 14308280252.jpg]

اهرم مسلح سازی و ساچمه گذاری :
عملکرد سیستم مسلح سازی به صورت Side Lever و single shot (ساچمه گذاری تکی) بوده و ساچمه به صورت دستی در لوله قرار می گیرد (همانند خیلی از سلاح های ویژه تارگت و هدفزنی دیگر). بدنه با رنگ خاص خود در هارمونی با رنگ شرود لوله و قنداق به این سلاح جلوه زیبایی داده است. البته نسبت به دیگر سلاح ها که مشکی آنودایز و یا سرامیکی هستند بیشتر در معرض جذب لکه و کثیفی است! اهرم ساید لور بسیار نرم طراحی شده و به گفته کمپانی حداکثر کیفیت در ساخت آن بکار برده شده است تا طول عمر بیشتر بدون استهلاک برای کارکرد درازمدت داشته باشد. جمله زیر در معرفی این محصول در وب سایت RAW آمده است :

the sidelever linkage and bolt have been hardened ready for a lifetime of work

[تصویر: 14308280254.jpeg]
[تصویر: 14308280783.jpg]

لوله :
طول لوله این سلاح 60 سانتی متر و ساخت کمپانی Lothar Walther است، این موضوع را از طریق ارسال ایمیل از مارتین راترفورد (مدیر کمپانی) پیگیری کردم چون این کمپانی این مدل را با لوله هایی از دو کمپانی معروف Bench Mark Barrel و Lothar Walther تولید کرده است. لوله های بکار رفته در این سری همگی match grade می باشند. لوله این مدل به وسیله 3 پیچ آلنی شماره 4 به بدنه متصل بوده و کل لوله به صورت شناور (float) قرار گرفته و فاقد بست است. لوله قطور این مدل توسط یک شرود استیل پوشانده شده که تا انتهای لوله ادامه پیدا کرده در پایان به یک ایراستریپر تبدیل می شود. (طراحی و تعبیه سوراخ هایی در انتهای شرود برای گرفتن اعواج هوای پشت ساچمه پس از خروج پرتابه از لوله ).

[تصویر: 14308280785.jpg]
[تصویر: 14308280784.jpg]

پیچ های نگه دارنده لوله
[تصویر: 14308281421.jpg]

محل ساچمه گذاری و سوزن ساچمه
[تصویر: 14308280255.jpg]


مخزن تفنگ air tank :
مخزن این مدل به صورت مستقیم به سلاح متصل می شود و دارای حجم 188 سی سی است. جالب این است که ولو و رگولاتور جدای از کپسول و مستقیما بر روی سلاح قرار گرفته و کپسول بر روی آن نصب می شود.
[تصویر: 14308281422.jpg]
[تصویر: 14308281424.jpg]

محل شارژ کپسول و اتصال کوپل در قسمت جلویی تانک هوا و سلاح قرار گرفته است :
[تصویر: 14308281423.jpg]
[تصویر: 14308280782.jpg]

کپسول های سری HM1000 با حجم 500 سی سی ساخت کمپانی Luxfer بوده اما در مورد TM1000 اطمینان کافی ندارم و بعد از تایید و دریافت اطلاعات کافی در مورد آن توضیح خواهم داد. گیج/مانومتر مخزن در این مدل در سمت چپ و در جلوی بدنه اصلی برای دید بهتر و راحت تیرانداز قرار گرفته است. بخصوص در زمان تیراندازی بنچ رست نیازی به جابجایی تیرانداز و یا سلاح برای دیدن میزان فشار سلاح نمی باشد.
[تصویر: 14308307764.jpg]


ماشه و قبضه :
ماشه های بکار رفته در سلاح های RAW برای رسیدن به حداکثر دقت بسیار حساس هستند. قبل از این من تنها ماشه وایرخ را از نظر کاربری تارگتینگ پسندیده بودم. (در بین تجاربم در استفاده از سلاح ها های مختلف PCP و آشنایی با ماشه ها-نظر شخصی). در سری TM وزن ماشه از 28 تا 250 گرم قابل تنظیم است و در حالت دیفالت این حساسیت بسیار کم بوده و وزن ماشه تقریبا حس نمی شود.
[تصویر: 14308307763.jpeg]
[تصویر: 14308307762.jpg]

در مسابقه بنچ رست اسفندماه در ورامین با مدل HM1000 دوست عزیز آقای مومن زاده کار کرده بودم قنداق آن در نگاه اول کمی قطور و سنگین نشان می داد ولی در عین حال نوع گرفتن قبضه و خوشدستی آن بسیار خوب بود و وزن سنگین آن آزار دهنده نبود. یکی از نگرانی های من قبضه آن بود چون دست و انگشتان کوتاهی دارم این امکان وجود داشت در گرفتن قبضه و دسترسی به ماشه با کمی مشکل همراه باشم که بعد از تست سلاح ، راحتی در دست گرفتن و دسترسی به ماشه بر خلاف تصور من راحت و بدون مشکل بود.
[تصویر: 14308312782.jpg]
[تصویر: 14308280781.jpeg]

همراه با سلاح یک پکیج پلاستیکی شامل کوپل شارژ ، دو بسته گریس -به احتمال زیاد برای قسمت اهرم مسلح کننده باشد- و نیز برگه گارانتی سلاح قرار گرفته بود.
[تصویر: 14308307761.jpg]

نوع کوپل شارژ مورد استفاده همانند بیشار سلاح های ساخت USA به صورت نری و مادگی بوده و کوپل TM1000 از نظر اندازه ظاهری با کوپل بنجامین مارادور یکی بود.
[تصویر: 14308326261.jpg]
[تصویر: 14308326262.jpg]

کوپل مارادور و TM1000 :
[تصویر: 14308326263.jpg]
[تصویر: 14308326274.jpg]

امیدوارم اطلاعات ارایه شده مورد توجه دوستان بخصوص دوستداران تیراندازی تارگت و ورزشی قرار گرفته باشد. از دوستان پدارم ، علی مومن زاده ، سعید آزادیان عزیز ، مسعود و دیگر دوستانی که اطلاعات و تجارب قبلی خود در مورد این مدل را در اختیارم قرار دادند تشکر و قدردانی می کنم.
از دوستانی که می خواهند از مطالب این پست در انجمن های دیگر و فضای وب استفاده کنند خواهشمندم با ذکر منبع آن نسبت به این کار اقدام و امانتداری در نوشته را حفظ کنند.

با تشکر
صادق قرنجیکی Khansariha (8)
صادق جان مدلی که خریداری کردی های پاوره یا لو پاور؟
اولا مبارکتون باشه خیلی زیبا و چشم نوازه Khansariha (8)

دوما از نظر خروجی قدرت چه طور هست با توجه به اسلحه تارگت بودن

سوما شرود به نظر نمیاد عملکرد کاهش صدا داشته باشه ( البته شاید من اشتباه می کنم ) ولی به نظر نمیاد ساختار کاهش صدا داشته باشه
میثم جان مدل های پاور و 40 ژولی هست. قبل از این در پست های قبلی توضیح مختصر و کافی در مورد ش داده بودم و به همین خاطر اشاره ای بهش نداشتم.

بله شرود عملکرد کاهش صدا نداره و شرودی با این امکان که داره اپشنال باید خریداری بشه در عین حال قابلیت نصب سایلنسر را دارد. در هر صورت من با توجه به نیازم خریداری کردم و این موضوع برام مهم نبود. در استفاده در فضای بسته صداش شاید ایجاد مشکل کنه. این هفته تست بیشتری در فضای باز و نیز بسته خواهم داشت.
از ارسال آخرین پستم زمان زیادی نمی گذرد اما با توجه به مشغولیت های کاری فرصت کمتر و البته پراکنده برای ارایه تست ها و تجربیاتم با این مدل از راپید ایر داشتم. با این وجود طی تست های دقت ، قدرت و کرنوگرافی ها و ایجاد برخی تغییرات به صورت کلی به نتیجه مطلوب و مورد نظر خودم در دقت و قدرت کافی برای کاربرد تارگت و تیراندازی ورزشی با تاکید بر تیراندازی بنچ رست رسیده ام. این موارد با توجه به دسترسی های پایین و نیز نبود برخی تجارب در زمینه بهینه سازی تفنگ بادی -خارج از اطلاعات و تجربیات من بود- کمی برام سخت بود کما اینکه تجربه استفاده از این مدل RAW در زمینه تیراندازی بنچ رست با توجه به نوپا بودن این رشته بیشتر محدود به خودم می شود ، کار را دشوارتر می کند. اما در حیطه دانسته هایی که در این چندماهه در خصوص این مدل کسب کردم توانستم مواردی را در این تفنگ بهینه کنم. سعی دارم تا تست های بعدی را به صورت منظم تر و همراه با ثبت دقیق نتایج همراه کنم.
در هر صورت با کمک دوستانی که قبل از این با این مدل تجارب و تست هایی داشتند ، همینطور مشورت و همکاری با یکی از تیراندازان تیم بنچ رست ایالات متحده که از این مدل RAW استفاده می کند و نیز مکاتبه با سازنده مارتین راترفورد مدیر RAW به نتایجی رسیدم که به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهم داشت.

یکی از چالش ها در تیراندازی بنچ رست داشتن تعداد کافی شات منظم و مفید برای سلاح هست. حجم کم مخزن این سلاح در ورژن High Power که در سلاح من حداکثر 35 شات مفید و رگوله ارایه می داد باعث شد تا برای رسیدن به تعداد شات کافی برای تیراندازی بنچ رست ، راه هایی در دسترس را بررسی و انتخاب کنم :
- راحت ترین و در واقع انتخاب اول تغییر مخزن هوای تفنگ به یک مخزن بزرگتر بود مانند 400 یا 500 سی سی های خود کمپانی ! که قبلا تصورم بر این بود که می توان از مخزن های فیبرکربن با حجم بالاتر این کمپانی بروی این مدل نیز استفاده کرد که در پیگیری از سازنده و نیز دوستان دیگر این تصور من اشتباه بوده و برای استفاده از مخزن های مذکور نیاز به تغییر قنداق و یا طراحی قنداق جدید داشتم که خوب برآوردهای اولیه ، هزینه زیادی برای من تحمیل می کرد که با توجه به هزینه خرید اولیه این تفنگ برای من صرفه اقتصادی نداشت. این تغییر قنداق را یکی از اعضای تیم ونزئولا در مسابقات اکستریم بنچ رست در مدل TM1000 کالیبر 177. انجام داده بود و نیز برخی تیراندازان دیگر از جمله Todd banks قهرمان مسابقات قهرمانی جهانی بنچ رست WRABF در کلاس HV نیز با طراحی یک قنداق سفارشی از یک مخزن با حجم 525 سی سی روی سلاح TM1000 خود استفاده می کند.

- راه دیگر طراحی و ساخت یک مخزن جدید هم اندازه مخزن خود مدل TM1000 با طول بلندتر برای رسیدن به حدود 300 تا 350 بار حجم هوا بود که با توجه به تجربه کم در زمینه ساخت مخزن پی سی پی در کشور و مهمتر موضوع ایمنی ساخته ها از این طرح نیز صرف نظر کردم گرچه اولین گزینه قابل دسترسی در ایران بدون ایجاد تغییرات دیگر بود.

- راه بعدی ایجاد تغییراتی در قدرت فنر چکش و کاهش آن همراه با حفظ دقت لازم برای رسیدن به تعداد شات بالاتر بود. در ورژن Low Power با قدرت 16 ژول تعداد شات کافی حدود 80 شات در کالیبر 177. با همین مخزن وجود دارد. به همین منظور چندین مورد تست در زمینه کاهش قدرت همراه با حفظ دقت اولیه و مورد نیاز برای تیراندازی بنچ رست داشتم ، متاسفانه زمانی که در عسلویه بودم این تست ها انجام شدند و برخی نتایج و یافته را به صورت کامل ثبت نکردم. چند مورد نیز بعد از انتقال تفنگ به بندرترکمن انجام شده که در پست بعدی سعی می کنم برخی تست های انجام شده در زمینه کاهش قدرت همراه با تست دقت را حضور دوستان ارایه دهم.
********************************************************

پیرو پست قبلی در معرفی این مدل مطالب دیگری برای تکمیل اطلاعات قبلی در مورد قنداق ، طراحی بدنه و برخی ویژگیهای آن ارایه می شود :

Overview RAW TM1000 .22

قنداق و قطعات آن :
قنداق در این مدل به صورت قابل قبول و خوبی طراحی شده و قسمت های مختلف آن به خوبی پرداخت شده است. به جز چند مورد پرداخت در قسمت داخلی که در پست معرفی اول نیز به آن اشاره داشتم مورد دیگری از عدم پرداخت و یا بی توجهی در آن وجود ندارد. بدنه اصلی تفنگ به قنداق با یک پیچ L با شماره 4.5 میلیمتر – در پست های قبلی گفته بودم شماره 5 – متصل می شود اما این اتصال به اندازه کافی محکم است تا وزن 4.7 کیلویی (10.5 پاوندی) کلی تفنگ را تحمل کند. در قست های متحرک قنداق یعنی پد گونه و پد انتهای قنداق نیز از همان سایز پیچ بدنه اصلی استفاده شده است. در کل بدنه و قنداق نیز از پیچ های L استفاده شده که کار باز و بست به راحتی صورت می گیرد و این پیچ ها از کیفیت خوبی بهره می برند تا در برابر باز و بست ها مقاومت و عمر زیادی داشته باشند.

پیچ اتصال بدنه اصلی به قنداق :
[تصویر: Overviwe-TM1000-Stoke-1-.jpg]

محل اتصال پد گونه و پیچ یکسان آن با پیچ بدنه :
[تصویر: Overviwe-TM1000-Stoke-5-.jpg]
[تصویر: Overviwe-TM1000-Stoke-6-.jpg]

سازنده حتی در قطعات کم اهمیت تر نیز دقت و زیبایی را مد نظر قرار داده و در این قسمت ها نیز کیفیت خود را حفظ کرده است :
[تصویر: Overviwe-TM1000-Stoke-4-.jpg]
[تصویر: Overviwe-TM1000-Stoke-2-.jpg]

در پد انتهای قنداق از لاستیک استفاده شده که جنس محکم وقابل ارتجاعی دارد. سنگ کاری و پرداخت کناره ها در عکس مشخص است :
[تصویر: Overviwe-TM1000-Stoke-9-.jpg]
[تصویر: Overviwe-TM1000-Stoke-8-.jpg]

همچنین این پد برای تیراندازان جدی تر فیلدتارگت قابل تعویض با نمونه های قابل تنظیم تر ساخت RAW و یا کمپانی های دیگر هست :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


بدنه اصلی و متعلقات :
بدنه یکپارچه این مدل بسیار تمیز و دقیق ساخت و پرداخت شده است. ساخت تمامی قطعات با دستگاه های CNC چند محوره در خود کمپانی صورت می گیرد. کناره ها مانند دسته کوکینگ و لبه های ریل دوربین و کل بدنه بسیار اسموث و تمیز پرداخت شده است.

[تصویر: Overviwe-TM1000-body-1-.jpg]
[تصویر: Overviwe-TM1000-body-2-.jpg]

اهرم مسلح کننده آن به نرمی کار می کند و سازنده در صورت استفاده صحیح آن را گارانتی مادام العمر کرده است. کلیه قطعات این قسمت و ماشه با دست پرداخت شده اند. اصولا خودم طرفدار بولت اکشن هستم و از کار با اهرم های سایدلور لذت چندانی نمی بردم اما به شخصه از کار کردن با اهرم سایدلور این مدل لذت می برم

[تصویر: Overviwe-TM1000-body-5-.jpg]
[تصویر: Overviwe-TM1000-body-6-.jpg]

ماشه این سلاح در یک کیت جداگانه و توسط پیچ های L در جای خود ثابت شده است. این ماشه در زمان استفاده اول بسیار حساس بود که اخیرا کمی تغییر در آن ( در استیج اول و دوم و وزن کلی ماشه با توجه به حساسیت خودم) ایجاد کردم و تقریبا الان با راحتی بیشتری نسبت به حالت دیفالت از آن استفاده می کنم.

[تصویر: Overviwe-TM1000-body-8-.jpg]

نکته جالب در مورد مدل های RAW این هست که به کاربر اجازه ایجاد تغییرات با راحتی و دسترسی راحت تر را در قسمت لوله ، تنظیم سوزن گلن از نظر اندازه و تغییر قدرت بدون تغییر تنظیمات رگولاتور را می دهد. این موضوع در مورد مدل های TM و BM با توجه به کاربرد رقابتی و رزشی مهمتر از مدلهای HM است. لوله این سلاح به راحتی قابل جدا شدن از بدنه و جایگزینی با لوله های دیگر است و این موضوع در زمان تمیز کردن آن نیز کار را راحت می کند. همچنین با تغییر تنظیمات یک پیچ L کوچک بر روی سوزن گلن می توان محل قرار گیری آن را به جلو و عقب تغییر داد. این قابلیت بخصوص در زمان قرار گیری لوله های مختلف روی آن کارآمد است. نوع سوزن و اندازه آن نیز طوری است که می توان از لوله هایی با کالیبر کوچک تر مانند کالیبر 177. نیز به راحتی استفاده کرد و نیازی به تعویض این قطعه برای این کار نیست. این موضوع را در مکاتبه از سازنده و چند تن از تیراندازان بنچ رست ایالات متحده سئوال و پیگیری کردم.

پیچ های سایز 4 نگهدارنده لوله :
[تصویر: RAW-TM1000-VT-overviwe17.jpg]

محل قرار گیری پیچ تنظیم محل سوزن گلن :
[تصویر: Overviwe-TM1000-body-7-.jpg]

مانومتر نصب شده برای نشان دادن فشار مخزن دقت کافی را دارد ولی در تیونینگ هایی که در برخی منابع بنچ رست دیده بودم ، این مانومتر با مانومترهای با کیفیت تر و البته مدرج تر و دقیق تر تعویض شده بود. این موضوع برای تیراندازی بنچ رست و ایجاد برخی تغییرات می تواند مفید باشد :
[تصویر: Overviwe-TM1000-body-11-.jpg]

همانطورکه دوست عزیز drivyyy اشاره داشتند شرود روی لوله عملکرد کاهش صدا ندارد چون برای این منظور تعبیه نشده است. رنگ استیل آن در هارمونی با رنگ بدنه اصلی است و البته ادامه شرود تبدیل به یک ایراستریپر ساده در قسمت انتهایی آن می شود. در بیشتر موارد بخصوص در بحث بنچ رست تیراندازان از لوله بدون شرود و بدون سایلنسر استفاده می کنند. استفاده از ایراستریپر یکی از موارد بهینه سازی تفنگ در این رشته است ، برخی تیراندازان نیز با لوله خالی نتایجی گرفته اند اما بیشتر تیراندازان و صاحب نظران رشته بنچ رست چه تفنگ بادی و چه ریم فایرها به اهمیت استفاده از ایراستریپرها تاکید دارند. البته طراحی یک ایراستریپر کارآمد نیاز به صرف وقت و انجام آزمایشات لازم برای رسیدن به نتیجه مطلوب دارد که فعلا برای من امکانپذیر نشده است. شرود لوله های TM را طی پیگیری هایی که داشتم می توان از بدنه جدا کرد. لوله این مدل و بیشتر مدلهای دیگر RAW ساخت لوتاروالتر و 12 خان به طول 60 سانتیمتر است. البته در مکاتبات ایمیلی که با مارتین راترفورد مدیر کمپانی داشتم در صورت تمایل مشتری می تواند از لوله های سفارشی و یا ساخت دیگر شرکت ها هم استفاده کرد گرچه این موضوع با توجه به عدم وجود امکان خرید مستقیم از کمپانی و یا نمایندگانش تقریبا غیر ممکن است.
پیرو پست قبلی در خصوص تست های انجام شده برای کاهش قدرت این سلاح با استفاده از پیچ فنر چکش مطالبی آماده کردم که با دوستان به اشتراک می گذارم :

این پیچ در پشت بدنه و در زیر محل چرخش اهرم سایدلور قرار دارد. پیچ L با شماره 5 است که بعد از باز کردن آن می توان به ساختار فنرهای مورد استفاده در پشت چکش دسترسی داشت :
[تصویر: Overviwe-TM1000-adjust-power-4-.jpg]
[تصویر: Overviwe-TM1000-adjust-power-2-.jpg]

یک فنر با قطر کمتر در داخل فنر اصلی با قطر بزرگ تر قرار می گیرد :
[تصویر: Overviwe-TM1000-adjust-power-3-.jpg]

در تست هایی که داشتم با حذف فنر داخلی (کوچک تر) قدرت به حدود زیر 35 ژول کاهش پیدا کرد و تعداد حدود 65 شات رگوله از فشار 200 بار تا 120 بار داشتم. همانطور که قبلا گفتم رگولاتور این سلاح دقیقا روی 120 بار تنظیم شده است. (تعویض مانومتری با مدرج بندی دقیق تر به جای مانومتر دیفالت از این نظر برای من اهمیت دارد) ، در کرنوگرافی که با این حذف این فنر در عسولیه البته در هوای داغ و خیلی گرم انجام دادم نتیجه خوبی در تلورانس شاتها وجود نداشت که البته با حفظ تلورانس بین شاتی فرود و صعودی در منحنی شات استرینگ بوجود می آمد. فعلا نتوانستم تست دیگری همراه با کرنوگرافی و گروپگیری باهم داشته باشم.

تست دیگر ، باز کردن پیچ فنر بود تا جایی که این کار امکان بسته شدن کامل قنداق را می داد. در این تست تلورانس کلی شات ها خوب بود و حدود 45 شات مفید را می توان از فشار 200 تا 120 شات با مخزن 180 سی سی انتظار داشت. قدرت با ساچمه 15.89 گرینی JSB و کالیبر 5.50 حدود 38 ژول بود (ساچمه ها سورت وزنی نشده بودند). البته تست با ساچمه های وزن شده تلورانس های بین شاتی را تغییر دهد. در هر صورت این موارد و گرفتن نتیجه مطلوب و مورد نظر نیازمند صرف وقت و انجام بررسی بیشتری است که امیدوارم در فرصت های بعدی بتوانم روی آنها وقت گذاشته و کار کنم.

[تصویر: Overviwe-TM1000-adjust-power-5-.jpg]

در تولیدات جدیدتر RAW ، این موضوع با ایجاد برشی در قسمت پشت پیچ بروی قنداق برای تیرانداز کار را راحت کرده بطوریکه بدون باز کردن قنداق می توان به تنظیم و کاهش و یا افزایش قدرت فنر پشت چکش پرداخت. این موضوع در مدل BM500 و نمونه های جدیدتر TM صورت گرفته است. در تصویر پایین که از قنداق تفنگم هست این قسمت و محدودیت ایجاد باز کردن پیچ فنر را می توان مشاهده کرد :
[تصویر: Overviwe-TM1000-adjust-power-1-.jpg]

جواب زیر در مورد این موضوع را مارتین راترفورد مدیر کمپانی RAW در ایمیل ارسالی خود داده است :
on newer models we have a cut out in the stock so you can adjust while at the bench

جدول شات استرینگ تست قبلی با ساچمه JSB 15.89 gr ، اگر دو مورد سرعت خروجی 272 را در نظر نگیریم ، تلورانس در حد خوبی بوده و می توان به نتایج بهتری نیز امیدوار بود :

[تصویر: RAW-TM1000-chrony-reduce-power.jpg]

گروپ گیری زیر نیز با حذف فنر داخلی انجام شد که زمان انجام آن به کرنوگراف دسترسی نداشتم و شات ها از فشار 170 بار تا 120 بار مخزن تفنگ در گروپ های 5 شاتی تا 8 گر وپ و 40 شات انجام شده است. موضوع قابل پیش بینی این بود که در این سرعت و قدرت عملکرد سلاح با ساچمه های سبک تر مانند 14.35 و 15.89 بهتر از 18.13 گرینی بود.
[تصویر: Overviwe-TM1000-accuracy-14-.jpg]

اما در حالت قدرت دیفالت تا الان بهترین نتایج را با ساچمه های 18.13 گرینی گرفتم که به علت نداشتن ابزار اندازه گیری و سورت ، ساچمه ها را از داخل قوطی استفاده می کردم (کاری که معمولا انجام نمی دهم و ساچمه ها را بعد از شستن و سورت و دسته بندی استفاده می کنم).
برخی تست های دقت و گروپ گیری های انجام شده را قبلا در تاپیک گروپ گیری و بررسی آن صفحات دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در ارسالهای #3218 و #3222 با دوستان به اشتراک گذاشتم. بنابراین از تکرار آنها خودداری می کنم. چند مورد نیز قبل تر انجام شده بود که چند مورد از آنها را در این پست قرار می دهم. گروپ های زیر در حالت دیفالت با قدرت حدود 43 ژول با ساچمه های جی اس بی در وزن 18.13 گرینی در فاصله 24 متری انجام شده است.

دو گروپ زیر که بعد از چندین تست گروپ دیگر انجام شد ، برای اطمینان از عملکرد سلاح و حفظ دقت آن تا 10 شات ادامه دادم :
[تصویر: Overviwe-TM1000-accuracy-2-.jpg]
[تصویر: Overviwe-TM1000-accuracy-3-.jpg]

در تست هایی که با وزن 15.89 در قدرت دیفالت داشتم این وزن نیز همانند 18.13 گرینی عملکرد خوبی داشت ولی خوب به اندازه JSB 18.13 خوب نبود. البته هنوز فرصتی نداشتم تا در فاصله بالاتری این دو ساچمه را مقایسه کنم :
گروپ 5 شات با ساچمه های 15.89 گرینی جی اس بی و فاصله 24 متر :
[تصویر: Overviwe-TM1000-accuracy-6-.jpg]
[تصویر: Overviwe-TM1000-accuracy-7-.jpg]

در تست های آخر در قدرت دیفالت یک تمرین روی هدف بنچ رست هم بعد از سه ماه داشتم که نتیجه آن :
[تصویر: Overviwe-TM1000-accuracy-15-.jpg]
لینک مرجع