انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: لوازم شکار با کمان Bowhunting Accessories
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر: 28_13137502683306081.jpg]

در بحث آشنایی و انتخاب لوازم شکار با کمان دو دسته کلی وجود دارد: کمان - لوازم
کمان: کمان ها در چهار نوع مختلف وجود دارند که هر چهار نوع برای شکار هم استفاده می شوند. آشنایی با انواع - قابلیت ها و تفاوتهای آنها پیش از خرید الزامی ست. (لانگبو - ریکرو - کامپاند - کراسبو)
...
[تصویر: 28_13137502786670331.jpg]
لانگبو (Longbow): یا کمان بلند انگلیسی ساده ترین نوع کمان است که از یک تکه چوب با قابلیت ارتجاعی بالا و برش قسمت هایی برای قرار گرفتن تیر (رست) و یک قبضه ساده استفاده میشود. قدرت این کمانها بسته به نوع چوب و قطر بازوها متفاوت است. در قرون وسطی (Middle Ages) لانگبوهای تا 250 پوند هم وجود داشته ولی امروزه نمونه شکاری آن که قویترین هم هست تا 70 پوند ساخته میشود. دقت این کمانها به علت نداشتن سایت (Sight) پایین و نشانه روی قالبا تمرکزی و با تمرین زیاد است. مشکل دیگر لرزش دست تیرانداز به علت سختی کشش در نمونه های بالای 40 پوند است که خود دقت و تمرکز را کاهش می دهد. با این حال عده زیادی از شکارچیان هنوز هم از این نوع کمان استفاده میکنند و شکارهای زیادی حتی تا فواصل دور هم با این نوع از کمان شکار شده است.
...
کمان ریکرو (Recurve Bow) که خود سه نوع دارد: یک تکه (One Piece) سمت راست... تیک دان (Take down) وسط و ریکروهای مدرن سمت چپ
[تصویر: 28_1313750285639051.jpg]
ریکروهای یک تکه مشابه لانگبو هستن با این تفاوت که بخاطر ریکروی و چهارخم بودن از ارگونومی و تیراندازی دقیق تر و بهتری برخوردارند.
کمان های تیک دان بهترین انتخاب برای شکارچیان ریکروی سنتی هستند چون بازوهایشان جداست و در صورت شکستن قابل تعویض است و در عین حال معمولا تجهیزاتی هم روی آنها قابل نصب می باشد.
کمانهای مدرن امروزی که با حداکثر تکنولوژی و دقت ساخته شده و بازوهای آنها کمترین امکان خمیدگی - خستگی و شکستگی را دارد. قبضه هم از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود که قابلیت نصب همه تجهیزات حرفه ای را داراست.
...
[تصویر: 28_13137503675282561.jpg]
کمان کامپاند (Compound Bow): کمانی است که بخاطر داشتن دو قرقره یا یک قرقره و یک چرخ در دوسر بازوها هنگام کشش از قابلیت لت آف یا خلاصی استفاده می کند و در کشش کامل فشار کمتری به دست تیرانداز وارد میکند که هم دقت را افزایش می دهد هم امکان استفاده از پونداژهای بالاتر را میسر میکند. روی قبضه کامپاندهای شکاری تمامی تجهیزات حرفه ای نصب و معمولا از 50 تا 70 پوند برای شکار استفاده میشود. کمانهای کامپاند بیشترین کاربرد در شکار را بین انواع کمانها دارند.
...
[تصویر: 28_13137502956682581.jpg]
کراسبو (Crossbow) یا کمان تفنگی: این نوع از کمان با سوار کردن سیستم کش سانی کمان بر روی پلتفورم تفنگی امکان استفاده از کمان با دقت بالاتر (به علت داشتن قنداق و نشانه روی معمول تفنگی) را فراهم می کند. روی اکثر کراسبو های امروزی امکان نصب سیستم اپتیکی و رردات وجود دارد.
...
صرف نظر از نوع کمان استفاده از سرتیرهای شکاری برای شکارهای بزرگتر از خرگوش لازم است. البته تیر با همین سرتیرهای معمولی هم به بدن هر جانداری نفوذ می کند ولی اثر بخشی و جراهت لازم را ندارد لذا یا شکار زجرکش می شود یا اصلا فرار کرده و روزها بعد در اثر افونت می میرد که نه کاربردی و عاقلانه است و نه اخلاقی...
...
لوازم شکار با کمان: از آنجایی که برای شکار با کمان باید به شکار تا زیر 50 متر نزدیک شد استفاده از بعضی لوازم و ابزارهای ویژه برای اینکار ضروری ست. (ممکن است در شکار با تفنگ هیچ کدام از این ابزارها حداقل اینقدر کاربرد نداشته باشند.
[تصویر: 28_13137503119962251.jpg]
گروه اول کالرها (Game Callers) و دکوی ها (Decoys):
برای نزدیک شدن به حیوانات باید بر سه حس آنها قلبه کرد: بویایی - شنوایی - بینایی... اما این بخش از تجهیزات با هیچ کدام از آنها کاری ندارد بلکه هدف فریب دادن حیوان و ترقیب و کشیدن آن به مکان مورد نظراست. کالرها ابزاری هستند که به دو صورت الکترونیکی و مکانیکی (ساده) صدای جانوران مختلف را تقلید و آنها را به شکل های مختلف شاداب یا سردرگم می کند. کالرهای مکانیکی سبک تر هستند ولی کالرهای الکترونیکی دقیق تر و با صدای بلندتر... پیام فرستاده شده توسط کالرها متفاوت است بعضی در فصل جفت گیری تقلید صدای جنس مخالف می کنند و بعضی ندای وجود غذا دارند. نوع کالر انتخابی بسته به فصل و حیوان مورد نظر بسیار تخصصی و گسترده است و بیشتر برای نوعی از شکار کاربرد دارد که شکارچی مخفی وثابت است.
دکوی ها مجسمه پلاستیکی یا فیبری یا چوبی حیوانات هستند که از ابزار تکمیلی کالرها به حساب می ایند. این دکوی ها سبک و قابل حمل بوده و در صورت قرارگیری در مکان مناسب و استفاده از کالر بجا می توانند همه جور شکاری از کایوت تا خرس را به خود جلب کنند. در ایران استفاده از دکوی بیشتر برای شکار مرغابی کاربرد دارد.
...
[تصویر: 28_13137503245931021.jpg]
گروه دوم لباس های استتار (Camouflage Suits): استفاده از لباس های استتار مناسب با توجه به منطقه شکار بسیار اهمیت دارد چون در صورت فیت شدن طرح آن با طبیعت اطراف به خوبی شکارچی رو از دید شکار حفظ می کند. امروزه قابلیت های زیادی به این لباس ها بجز قابلیت استتار چشمی اضافه شده است مثل سری اسکنت کیلر که از پخش شدن بوی شکارچی در فضا جلوگیری می کند و یا سری گورتکس که بخاطر ضد آب بودن برای فصول سرد و بارندگی مناسب است و یا سری نویز کیلر که برخورد قسمت های مختلف لباس در راهرفتن تولید صدا و ارتعاش نمی کنه.
از طرحهای معروف هم Realtree APS برای برف ... Realtree AP برای پاییز مناطق جنگلی ... MossyOak Brush برای مناطق بیابانی و صحرایی و Realtree MAX-4 برای نیزار و شکار مرغابی ست.
البته استفاده از این لباس ها باید با رعایت یک سری اصول همراه باشه مگرنه اصلا کاربرد ندارند و مهمترینشون حرکت نکردن و آرام حرکت کردن وایست های آنی بجا هست چون دید حیوانات به شدت به حرکت حساس است حتی از فواصل دور.
...
[تصویر: 28_13137503334059191.jpg]
گروه سوم بلیندها (Blinds) و درخت نشست ها (Tree Stands): این گروه مختص شکارچیانی ست که از روش مخفی شدن و استتار کامل و انتظار برای شکار استفاده می کنند. بلیندها چادرهای تمام استتاری هستند که به علت نفوذ ندادن نور از سقف شان (برخلاف چادرهای کوهنوردی و کمپینگ) فضایی کاملا تاریک را در داخل خود ایجاد می کنند و حتی در صورت تحرک شکارچی هم شکار قادر به دیدن شکارچی نیست.
درخت نشست ها هم دسته دیگری از لوازم قرارگرفتن شکارچی در نقطه دید کور هستند به طوری که در بالای درخت در ارتفاع نصب می شوند (شکار تقریبا هرگز سرش را برای دیدن ارتفاع بالای 6 متر بالا نمیاورد مگر اینکه صدایی بشنود و یا بویی حس کند) و نمونه های کامل آن فضا برای قرار گرفتن تمام تجهیزات شکارچی را دارد.
...
[تصویر: 28_13137503414718831.jpg]
گروه چهارم الکترونیک در شکار: استفاده از تکنواوژی های الکترونیکی در شکارهای امروزی بسیار زیاد و کاربردی است که به بررسی تعدادی از پرکاربرد ترین های آنها بپردازیم.
مسافت یاب لیزری (Range Finder): که از واجبات شکار با کمان حرفه ایست. از آنجا که افت تیر کمان بسیار زیاد است طوری که هر ده متر قابل اندازه گیری است و اختلاف دارد اذا یا باید مسافت یابی چشمی تان خیلی خوب باشد یا حتما از مسافت یاب لیزری استفاده کنید که پین مناسب آن فاصله را روی شکار قرار دهید. در صورت مسافت یابی اشتباه یا تیر به زمین می خورد یا از بالای شکار رد می شود.
GPS: از کاربردی ترین لوازم کوهنوردی - کمپینگ و شکار امروزی ست و با استفاده از چند ماهواره همزمان مکان دقیق را به فرستنده می فرستد. البته GPS قابلیت های زیادی دارد که نمونه های جدید آن عکس و فیلم هم می گیرد ولی هنوز مهمترین آن طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع هست. گم شدن در طبیعت بکر مخصوصا در فصول سرد می تواند فاجعه جانی به همراه داشته باشد.
Trail Camera: دوربین های حساس به حرکت که نمونه پیشرفته تر همین دزدگیرهای خانگی معمول هستند به طوری که عکس و فیلم هم می گیرند. با قرار دادن چند تا از این تریل کمرا ها در نقاط مختلف شکارگاه پس از بررسی 48 ساعته می توان به نقاط پر جمعیت تر شکار پی برد البته با کاربرد حرفه ای تر و وصل فرستنده رادیویی به لپ تاپ یا PDA امکان باخبر شدن لحظه ای و آنی از مکان شکار هست.
Digital Camera: که به حیس فراوانی نیاز به توضیح نیست ولی همراه داشتن آن بسیار کاربردی ست.
...
[تصویر: 28_13137503526561011.jpg]
شکار بلند مدت, چند روزه (کمپینگی):
در اینجا من تعدادی از لوازم مورد نیاز برای شکار کمپینگی را معرفی می کنم ولی بسته به تعداد روزها - فصل سال و منطقه در بودن یا نبودن آنها ضرورت مشخص میشود...
چادر دوپوش ضدآب که معمولا وزنی کمتر از 2.5 کیلوگرم و حجم کمی دارند.
چادر دوپوش ارتفاع (حرفه ای) برای فصول سرد زمستان و ارتفاعات بالای 3000 متر.
کوله پشتی زین دار یا زین داخلی از 70 لیتر به بالا که قابلیت تنظیم برای راحتی حمل هم داشته باشد.
کیسه خواب سه فصل (5-) برای فصول غیر زمستان که معمولا از الیاف (Synthetic) هستند.
کیسه خواب ارتفاع (40-) که البته دمای اکستریم اش مهم نیست حداکثر تا 25- قابل استفاده هستند.. برای زمستان و ارتفاع
فوم زیرانداز ضدآب (Sleeping Pad)
لباس های فلیس (Fleece) با قابلیت حرارتی بالا
لباس های لایه اصلی چسبان و استرچ (Base Layer)
کفش مقاوم و سالم که تا بالای مچ پا را بگیرد (بوت و نیم بوت یا چکمه بارانی)
لباس سبک یا ضد آب استتاری برای لایه اصلی
GPS و گوشی ... بسته به موقعیت رادیو دو راهه (Two Way Radios)
چاقو و اسپری فلفل یا شوکر یا سلاح گرم (تپانچه ای بهتر است Pistols and Revolvers)
چند جوراب اضافه و یک دست لباس گرم اضافه
وسایل تولید آتش... فندک کبریت.. (Fire Starters)
ظروف برای گرم کردن یا درست کردن غذا
اجاق پیکنیکی - کوهنوردی (در صورت جنگلی بودن منطقه و وجود چوب خشک نیاز نیست)
نمک - فلفل - شکر.. نه فقط برای غذا که برای بالا بردن سریع فشار خون در صورت نیاز
کپسول ضد چرک و چسب زخم... چسب کاغذی - یک تکه طناب - چاقوی کوچک برش
و البته خیلی چیزهای دیگه هست ولی به این معنی نیست که بردن همه اینها واجبه...
[تصویر: 28_13137503641059381.jpg][/size][/b]
لینک مرجع