انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: آشنایی با کمان کامپاند Compound Bow
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
کمان کامپاند کمانی است که از دو قرقره (کم CAM) یا یک قرقره و یک چرخ (Wheel) برای دست یابی به قابلیت لت آف یا خلاصی استفاده میکند. ساده تر اینکه به خاطر این قابلیت خلاصی (Let Off) در کشش کامل فشار خیلی کمتری به دست تیرانداز برای کشیده نگه داشتن کمان میاد و میتونه برای مدت طولانی تر و با لرزش دست کمتری نگه داره که هم دقت رو افزایش میده و هم زمان بیشتر برای زدن هدف یا شکار وجود داره...
اجزای کمان کامپاند:
[تصویر: 26_13137485403392571.jpg]

قبضه و کم های کمانهای کامپاند معمولا آلیاژ آلومینیوم .. بازوها کامپوزیت کربنی ... و زه و کابل ها از داکرون یا الیاف مصنوعی شبه کربن با مقاومت بالا ساخته می شوند.
انواع قبضه: سنتر شات Center Shot (امروزی) غیر سنتر شات Non Center Shot (دهه 80 تا 90 میلادی)
انواع بازو: یک تکه (سمت راست) و دو تکه (سمت چپ) نویز و فشار بازوهای دوتکه کمتر است.
[تصویر: 26_13137485442008371.jpg]

سیستم کیبل گارد (Cable Guard) کنار کشنده کابل ها از مسیر خط سیر تیر که تیر و پر تیر به کابل ها گیر نکند و دو نوع داره: سیستم اسلاید (Cable Slide) ساده (سمت چپ) و سیستم گارد چرخشی (Roller Guard) که خورده شدن و خرابی کابل ها را کاهش می دهد (سمت راست)
[تصویر: 26_13137485486879351.jpg]

کمانهای کامپاند به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
تک کم (Single Cam) با یک چرخ در بالا و یک قرقره در پایین ((سمت راست))
جفت کم (Twin Cam) قرقره در هر دو سر بازوها ((سمت چپ))
[تصویر: 26_1313748521295641.jpg]

تک کم (Single Cam): در این نوع از کامپاند فقط از یک قرقره برای خلاصی کشش استفاده میشود. مزایا: سادگی تنظیم و تیونینگ - استهلاک کم و عمر زیاد... معایب: دست نیافتن به سرعت خیلی زیاد
جفت کم (Twin Cam): در این نوع از کامپاند از دو قرقره معمولا مشابه در دو سر بازوها برای خلاصی کشش استفاده میشود. مزایا: سرعت های خیلی زیاد در کم های پیشرفته... معایب: سختی تنظیم و تیونینگ - استهلاک بالا (این نوع از کامپاند نیاز به رسیدگی و تنظیم زیاد داره مخصوصا در کم های هیبریدی)
خود کمانهای جفت کم از لحاظ کارایی کم ها به سه دسته تقسیم می شوند:
کم نرم (Soft Cam) بیشتر کمانهای اولیه دهه 80 و 90 میلادی ((سمت راست))
کم متوسط (Medium Cam) نسل بعدی کامپاند با سرعت بالاتر ((وسط))
کم سخت (Hard Cam) نسل آخر... حداکثر سرعت و کارایی ((سمت چپ))
[تصویر: 26_13137485212959732.jpg]

کم نرم: کشیدن این نوع از کامپاند خیلی راحت و کارکردن با آن ساده است ولی بخاطر کوچکی و سادگی کم ها به اصطلاح خشن با بازوها کار نمی کنند و سرعتشان پایین هست.
کم متوسط: بهترین و پر کاربردترین نوع کامپاند جفت کم مخصوصا برای شکار چون هم سرعت بالایی دارند و هم پیچیدگی کم سخت هارا ندارند.
کم سخت: پیچیده ترین نوع کامپاند جفت کم که بخاطر شکل و کارایی کم ها حداکثر سرعت را دارند. کار کردن با این نوع از کمان سخت و لگد و نویز آن زیاد است ولی قدرت باورنکردنی دارند.
دو نوع دیگر کم هم به تازگی ساخته شده اند که دیگه نهایت تکنولوژی در کمان کامپاند هستند: بیناری کم (Binary Cam) و کم هیبریدی (Hybrid Cam) که تنظیمات خیلی زیادی روی کم هایشان دارند والبته به تجربه شخصی به شدت از این دو دسته دوری کنید چون به علت پبشرفتگی زیاد بجز اینکه کار باهاشون سخته بلکه هر 50 تیر هم که زدید باید از نو تنظیم تایمینگ بشن...
برای شکار با کمان چون دقت خیلی زیاد مهم نیست در عوض کارایی و سخت کاری اهمیت بیشتری داره کمانهای تک کم و بعد مدیوم کم بهترین انتخاب ها هستند مخصوصا که در کمانهای تک کم مشکل سرعت کم در مدلهای جدید کاملا رفع شده و تا سرعت 330 فوت در ثانیه هم ساخته شده است...
سلام
دوست عزیز لطفا مراهم به یک کمان کلاسیک ترجیحا لانگ بو یا ریکروی نه چندان گران قیمت مسلح کنید تا در رکابتان بعنوان کماندار رخت خدمت بپوشم.
اختیار دارید دوست عزیز باعث افتخاره بنده ست Khansariha (8)
یه مطلب علمی و مفید!!!!
این مطلب رو برای اعضای کماندار فروم و اشخاصی که ممکنه به طور اتفاقی تو اینترنت در جستجوی همچین چیزی باشند می گذارم...
وقتی شخصی نا آگاه میره سراغ این رشته و کمانی میخره بعضا فروشنده ها و همون مسئولین باشگاه بهش میگن که کمان ات نیاز به تیونینگ داره! برای این تیونینگ هم 200 هزار تومن به بالا میگیرند! وحالا تیونینگ کمان چیست؟!
تیونینگ کمان به مجموعه ای از تغییرات روی تنظیمات بخش های مختلف کمان و نصب و تنظیم تجهیزات اش گفته میشه... این مجموعه کارها شامل موارد زیر میشود:
تنظیم طول کشش کمان (در صورت داشتن این قابلیت چون همه کمانها این قابلیت رو ندارند)
تنظیم پونداژ کمان (که با شل و سفت کردن قطعه ای به نام Limb Bolt روی قطعه ای به نام Limb Pocket انجام میشه)
تنظیم تایمینگ و تراز قرقره های کمان (که فقط تعداد کمی از کمانها روی قرقره های خود تنظیمات مربوط به تایمینگ دارند)
نصب لوپ روی زه کمان (محل قرار گیری تیر روی زه و محل قرارگیری ماشه)
نصب و سنتر کردن رست کمان (که برای رسیدن به پرواز صحیح و مستقیم تیر نسبت به خط عمود یعنی چپ و راست و خط افق یعنی بالا و پایین انجام میشود)
نصب و تنظیم سایت کمان (که بعد از سنتر کردن رست انجام می شود)
خوب ممکن است اینها در نگاه اول به نظر پیچیده بیایند ولی در واقع اصلا اینطور نیستند! خوب چگونه تک تک این مراحل را خودمان به تنهایی و در خانه انجام دهیم؟!
تنظیم طول کشش کمان: هر فرد با توجه به قد و عرض شانه ها طول کشش مشخصی دارد... طول کشش کمان شما باید با شما تناسب داشته باشد... قرقره های بعضی از کمان ها دارای تنظیمات تغییر طول کشش است که خود در دو نوع بدون نیاز به پرس کردن بازوهای کمان و ماژول اضافی و دیگری نیازمند به پرس کردن بازوهای کمان و معمولا نیازمند به ماژول های اضافی است... اکثر کمانهای شکاری دارای سیستم قرقره های ساده و با قابلیت تغییر طول کشش بدون نیاز به هیچ قطعه اضافی هستند! در این کمانها به راحتی پیچ ماژول قرقره ها را باز کرده (بسته به تک قرقره یا دو قرقره بودن کمان) و آن را روی طول کشش دلخواه که با اعدادی روی قرقره ها مشخص شده قرار میدهید... در انواع دیگر مثل کمانهای هویت با قرقره های سیستم Cam & Half به جز اینکه نیاز به پرس کردن بازوها جهت شل کردن زه و کابل ها هست بلکه نیاز به ماژول مخصوص طول کشش دلخواه شما نیز دارند! ینی خرید یک قطعه اضافی! در ضمن این سری کمانها با سه قرقره عرضه می شوند (طول کشش های کم متوسط و زیاد تحت نام کم 1 و 2 و 3) خوب مثلا اگر کمان مورد نظر دارای قرقره 2 باشد (مثلا طول کشش از 26 تا 28) ولی طول کشش شما 30 باشد تغییر به آن طول کشش حتی با داشتن ماژول مخصوص ممکن نیست! نوع سوم کمانهایی هستند که اصلا طول کشش آنها تغییر نمی کند مثل اکثر کمانهای شرکت Mathews...
تنظیم پونداژ کمان: همه کمانها آکبند و فابریک با بازوهای پیچ شده تا سفت ترین حالت و حداکثر قدرت به فروش میروند... در کمانها قطعه ای به نام Limb Bolt وجود دارد که با چرخاندن و شل کردن پیچ آن می توان فشار و قدرت بازوها را کم کرد و به اصطلاح پونداژ ان را پایین آورد (که البته این هم محدودیتی دارد و معمولا تا 10 پوند از پونداژ اصلی کمان می توان کم کرد! در صورت چرخاندن زیاد آن پیچ بازوها از جا در می ایند که بسیار خطرناک است!) چون کشیدن زه کمان فابریک با بازوهای سفت کمی سخت است فروشنده ها و همان مسئولین با کمی شل کردن بازوها از پونداژ ان کاسته و کشش کمان را راحت می کنند و به این شکل خریدار از این تغییر بسیار راضی خواهد بود در حالی که در عمل کار خاصی انجام نشده!
[تصویر: 08_14140748901901991.jpg]

تنظیم تایمینگ و تراز قرقره های کمان: در تعداد معدودی از کمان های حرفه ای و خاص تنظیمات مربوط به تایمینگ در قرقره های آنها وجود دارد که جدا از تنظیمات طول کشش است... این تنظیمات برای دستیابی به بهترین حالت کشش کمان و حس خلاصی Let Off کمان است و البته برای رها شدن و پرواز صحیح تیر هم هست یعنی میزان بودن چرخش کم بالایی به نسبت کم پایینی! این به این معنی ست که ممکن است در شرایطی تنظیمات تایمینگ قرقره باال با قرقره پایین فرق داشته باشد! برای داشتن یک تراز مشخص برای ایجاد تغییرات روی این قرقره ها قسمتی سوراخ است که کابل کمان در صورتی که درست از وسط آن گذر کند به معنی تنظیم بودن آن است! ذهن خودتان رو به این مسئله مشغول نکنید چون امکان اینکه شما به همچین کمانهای پیچیده ای برخورد کنید بسیار کم است مگر اینکه خودتان دنبال گرفتاری باشید Khansariha (266)
[تصویر: 08_1414074891812631.jpg]

نصب لوپ روی زه کمان: که شامل گره زدن گره مخصوصی ست که به شکل حرف D روی زه بسته شده و محل قرارگیری تیر و البته ماشه کمان است.. برای علاقمندان به تیراندازی با انگشت (Finger Shooting) نیازی به این قطعه نیست! روش های گره زدن لوپ که کار راحتی هم هست به صورت ویدئو در اینترنت موجود است کافیه توی یوتیوب جستجو کنید: How To Install A Loop On A Bow خودم هم با همین کلیپ یاد گرفتم و راحت انجام میدم...
نصب و سنتر کردن رست کمان: شامل تغییر محل قرارگیری قسمت تیرگیر رست کمان است که در نتیجه بهترین و صافترین پرواز را به تیر بدهد... تنظیم چپ و راست به این شکل که وقتی تیر را روی رست قررا داده و دقیقا از سطح مقطع پشت کم ها به آن نگاه کنید تیر به چپ یا راست منحرف نباشد... در تیراندازی با انگشت (Finger Shooting) باد مقدرا کمی نوک تیر به سمت چپ منحرف باشد! در تنظیم بالا و پایین رست هم باید به حالتی برسد که وقتی پشت تیر (ناک) روی زه قرار دارد و خود تیر هم روی رست است زاویه دقیق 90 درجه حاصل شود! البته این هم به تنهایی کافی نیست! اگر لوپ را از جای مقرر بالاتر یا پایینتر بسته باشید حتی اگر رست را هم طوری تنظیم کنید که موقع قرارگیری روی آن کاملا زاویه 90 درجه باشد باز هم در کشش کامل پشت تیر کمی به پایین یا بالا انحراف دارد! این مسئله باید قبل از گره زدن لوپ روی زه محل دقیق ان را مشخص کنید! (خیلی ساده با کشش کمان و شخص ثالثی از شما در حالت کشش کامل عکس بگیر بعد ببینید که تیر کمان در کشش کامل هم کاملا صاف هست یا انحراف دارد! بعد از حصول اطمینان از صاف بودن آن در همان محل لوپ را ببندید...
[تصویر: 08_14140748943614041.jpg]

نصب و تنظیم سایت کمان: که این کار تقریبی ست و تنظیم اصلی حتما باید همراه با تیراندازی صورت گیرد ولی کاری که تیونینگ گر می کنه اینه که بعد از سنتر کردن رست سایت رو طوری به چپ و راست تغییر میده که وقتی از همون نگاه پشت سطح مقطع قرقره های کمان نگاه می کنید دقیقا پین های اون روی زه مماس باشند...
خوب این بود خلاصه و چکیده تیونیگ کمان که کمتر از یک ساعت وقت شما رو تو خونه میگیره... هم خودتون به مسائل فنی کمان تون اشنا میشید و هم پول بیخودی به افراد سودجو نمی دهید
دوستان ی سوال داشتم میشه قبضه کمان را از چوب و بازو ها رو از لوله pvc ساخت؟
سلام دوستان
یه سوال فنی داشتم
نظر اساتید در مورد کمان کامپوند تایگر آرش که تو ساید ایران ارچری هست چیه میتونه برای شکار جوابگو باشه؟ دقیق هست؟ میشه ازش حسابی کا ر کشید؟ یا اینکه حساسه؟
بازم از جوابی که میدید تشکر میکنم Khansariha (8)
(2014-12-17 09:55 PM)rkh.hunter نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام دوستان
یه سوال فنی داشتم
نظر اساتید در مورد کمان کامپوند تایگر آرش که تو ساید ایران ارچری هست چیه میتونه برای شکار جوابگو باشه؟ دقیق هست؟ میشه ازش حسابی کا ر کشید؟ یا اینکه حساسه؟
بازم از جوابی که میدید تشکر میکنم Khansariha (8)

درود
کمان کامپاند تایگر آرش به درد سطل زباله هم نمیخوره حیف پول Khansariha (266)
موفق باشید Khansariha (8)
لینک مرجع