انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: مکان های ماهیگیری استان گیلان
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2
با سلام خدمت دوستان عزیز.این تاپیک ایجاد شده با هدف معرفی مکان های ماهیگیری دیار دوست داشتنی خودم گیلان و امیدوارم هم استانی های عزیزم منو توی این راه کمک کنن.
تالاب امیرکلایه:
این تالاب بزرگ با وسعت 1230 هکتار در بین شهرهای لاهیجان و لنگرود و کیاشهر با فاصله ی به ترتیب 24,19,36 واقع شده است.این تالاب بین روستاهای سحرخیز،حسن بکنده،امیر آباد،جیرباغ،تی تی پریزاد،حسنعلی ده پایین و بالا واقع گردیده و با جاده اصلی لنگرود-کیاشهر(جاده دستک)حدود 800 متر فاصله دارد.
تالاب امیرکلایه از سال 1349 تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته و به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شده است.
ماهی های تالاب امیرکلایه:
لای ماهی(این ماهی علاقه شدید به حلزون دارد و طولش زیر 30 سانتی متر است و در زمستان به سختی صید میشود.)-اردک ماهی-اسبله-انواع کپورها-ماهی سوف(در صید این ماهی از پشه یا ماهی زنده استفاده شود.)
نکته:برای رفتن به این تالاباز جاده کیاشهر به لنلرود حرکت کنید.زیرا بیشتر عمق دریاچه در این مسیر قرار دارد.

دریاچه عینک رشت:این دریاچه با وسعت 30 هکتار در نزدیکی میدان یخسازی(غرب رشت)واقع شده است.کپور و ماهی قرمز فراوان ترین ماهیان این دریاچه هستند.گفته شده که در آن ماهی بیگ هد هم وجود دارد.دور دریاچه پارک بوده و چراغ های دور آن شبانه روز روشن و در هر ساعت از شبانه روز میتوان در آن به ماهیگیری پرداخت.

مخلص همه دوستان-گیله مرد
رودخانه سیاه درویشان:این رودخانه از ارتفاعات قلعه رودخان فومن سرچشمه میگیرد و با عبور از منطقه سیاه درویشان به تالاب انزلی متصل میگردد.ارتفاعات این رود در گذشته مهد قزل آلای خال قرمز بوده که امروزه به کلی محو شده اند.
ماهیان رودخانه:شاه کولی،سیاه کولی،کپور،ماهی آزاد،ماهی سفید،سیم کولی،مارماهی و گه گاهی ازنبرون هم دیده شده است.
نکته:هر چه به سمت تالاب انزلی بروید وفور ماهیان بیشتر میشود.
گیله مرد جان خیلی ممنون استفاده کردیم ، در مورد طالاب امیر کلایه متاسفانه اولین باری هست که اسمش رو می شنوم ان شالله اگر تونستم حتماً برای دیدن این مکان می رم.
sagheb جان شرق گیلان رودخانه و مرداب زیاده.حالا اولشه.ان شاء الله توی پست های بعدی مکان های بیشتری رو معرفی میکنم.ذخایر آبزیان گیلان در گذشته بسیار زیاد بوده تا جایی که مادربزرگم میگفت که هیچکس توی منطقه کپور رو استفاده نمیکردن و یا وقتی که برای شستن حصیر به رودخانه نزدیک خونه شون میرفتند با یه پارچه دستمال راحت کولی میگرفتند و واسه ناهار استفاده میکردن.اما الآن با دستمال فقط میشه میوه های پوسیده میدون بار رو که به این رودخانه میریزند گرفت.
رودخانه نوخاله:این رودخانه از ارتفاعات امامزاده ابراهیم شهرستان شفت از چشمه های طبیعی و ارتفاعات گیلان سرچشمه گرفته و بعد از گذر از دره ها از حاشیه شهر شفت میگذرد و به منطقه ای بنام جیرده میرسد که پل زیبا و معروفی آن جاست.مسیر جیرده از رشت،میدان انتظام 10 کیلومتر به سمت جنوب و خارج از شهر حرکت کرده بعد از گذر از چهارراه سراوان-فومن مستقیم 5 کیلومتر بروید میرسید.این منطقه زیبا به کولی هایش معروف است و بعد از جیرده رودخانه در مسیر جاده رشت-فومن از منطقه ای به نام پسیخان میگذرد.این منطقه به گفته قدیمی ها روزگاری مهد کپور های غول آسا و اسبله آدمخوار 80 کیلویی بوده است که امروزه به مکانی بسیار مناسب برای کولی گیری تبدیل شده است و اما بهشت این رودخانه در کنار روستای نوخاله است.پس از پسیخان،رودخانه به سمت شمال جاده پیربازار به پونل مسیر گشوده است.برای رسیدن به نوخاله از سمت رشت،میدان قلی پور به سمت پیربازار و بعد از جاده پیربازار-ضیابر 10 کیلومتر طی می کنیم تا به نوخاله برسیم.رودخانه نوخاله به مرداب انزلی متصل است و به علت تمیزی آب در این قسمت از رود محل تخم ریزی و حضور هزاران ماهی است.درشت ترین کپورها و اسبله ها و اردک ماهی های گیلان را در این قسمت خواهید دید.
رودخانه پلرود:این رودخانه از ارتفاعات رحیم آباد رودسر سرچشمه میگیرد و با عبور از کنار شهر رحیم آباد و طی چند کیلومتری سرانجام در نزدیکی شهر کلاچای به دریا متصل میگردد.
ماهی های رودخانه:انواع کولی،کپور،اسبله،آمور،سفید،آزاد ماهی،قزل آلای رنگین کمان،گاو ماهی،گربه ماهی
نکته:در قدیم در ارتفاعات رحیم آباد ماهیان آزاد و قزل آلا بسیار یافت میشد اما امروزه فقط تعداد معدودی قزل آلای رنگین کمان آن هم به علت وجود استخرهای پرورش این ماهی در بالادست رحیم آباد مانند سفید آب یافت میشود.علت کم شدن گونه قزل آلا و آزاد در این رود دامگذاری های زیاد چه در بالادست ها و چه در مصب رود میباشد.امروزه فقط بخش نزدیک به دریا رودخانه آن هم به علت وجود انواع کولی و کپور مورد استفاده قرار میگیرد.البته قسمت های بالاتر هم ماهیان فراوانی وجود دارد ولی قسمت مصب رود به علت نزدیکی به جاده اصلی و دسترسی آسان بیشتر مورد توجه میباشد.
تشکر Khansariha (8)
سلام
با توجه به این که فصل گرفتن کولی هست تصمیم گرفتم که یکی از بهترین جاهای صید اون که رودخانه سپیدرود هست رو معرفی کنم
در کتب قدیم سپید رود را با نام های گوناگون از جمله: سپیدرود، اسفیدرود، اسبیذروذ،امارد، سپیذروذ و سفیدرود خوانده‌اند.
سفیدرود دومین رود بلند ایران است.این رود از ترکیب 2 رود شاهرود و قزل اوزن در شهر منجیل شکل می‌گیرد و تا ورود به دریای خزر عرض استان گیلان را طی میکند.از منجیل تا گندلان بستر آن بین دو کوه و بسیار باریک و از این نقطه به بعد دلتای وسیعی با شعبات زیاد تشکیل می شود. شعبه اصلی آن پس از عبور از شهرستانهای رودبار، رشت واستانه در حسنکیاده به دریای خزرمیریزد.
این رودخانه بیش از ۴۵ گونه و زیر گونه ماهی از جمله ماهی سفید ،کولی ،سیاه کولی ، سیاه ماهی ، زرد پر ، ازون برون ، کپور ، اردک ماهی و غیره دارد که تعدادی از انها برای تخم ریزی به اینجا می ایند.رودخانه سفید رود مهمترین و بزرگترین بستر پرورش ماهیان غضروفی و استخوانی حوزه جنوبی دریای خزر است.
هر ساله با شروع فصل مهاجرت ماهی ها تعداد زیادی از مردم علاقه مند به ماهیگیری و به خصوص کولی گیری به این رودخانه می روند و با کاسی و لانس مشغول ماهیگیری می شوند.
درمورد رودخانه جیرده چند نکته بگم
آخرش لو رفتم خودم اهل جیرده هستم و وجب به وجب بستر رودخونه میشناسم و پدر بابایی ماهیگیر هستیم.
دو سال پیش رودخانه طغیان کرد و اون پل تاریخی جیرده شکست و کنار پل یه زمین فوتبال چمن بزرگی بود که دقیقا جزیره بود و به پشتوانه همون پل وسط رودخونه پابرجا بود.پل که شکست سرعت آب زیاد شد و اون زمین ورزشی ریزش کرد و شن اون تمام چاله ها و جاهای عمیق رودخونه پر کرد و همه ماهی های گنده از اونجا رفتن. الان فقط اسم رودخونه روش هست.قرار بود مسئولین پل و رودخونه بازسازی کنن که خبری نشد که نشد. Khansariha (226)
دوستان گرامی سلام.Khansariha (8)
من هم میخوام در طول چندین پست تعدادی از رودخانه ها یا محل های ماهیگیری غرب گیلان رو به دوستان معرفی کنم.Khansariha (8)
رودخانه اِشپِلا: این رودخانه که در روستای اشپلا در آبکنار (از مناطق انزلی ) قرار دارد، یکی از محل های غنی برای صید شاه کولی، کاسه کولی، سیاه کولی و .... می باشد.
نکته: طبق گفته یکی از دوستان ماهیگیر بسیار خبره یک الی دو ماه قبل از عید در این رودخانه شاهکولی های بسیار بزرگی در تعداد زیاد میتوان صید کرد (که برای من هم جای تعجب داشت).
موفق باشید.
صفحه ها: 1 2
لینک مرجع