انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: ساخت کرونوگراف حرفه ای (دوستان وارد به الکترونیک بیان وسط )
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8
با سلام خدمت دوستان عزیز

مدتی هست میخوام مطلبی در سایت قرار بدم ولی وقت نمیشد و از طرفی هم تا موضوعی در سایت پیش میاد مدیران میگند شما در سایت مطلب تخصصی نمینویسید و ... .امروز دیگه گفتم دلم را بزنم به دریا و پستش بدم .امیدوارم مورد استفاده دوستان قرار بگیره . (آخر مطلب تخصصیه دیگه ) Khansariha (368)

من مدتها به دنبال طرح ها و نقشه های ساخت کورنوگراف حرفه ای مستقل از کامپیوتر بودم که بصورت قابل حمل باشه و بشه از اون در همه جا استفاده کرد .من 2 طرح کلی به همراه نقشه ساخت پیدا کردم که ارزش ساختن و وقت گذاشتن را دارند : (الان قیمت یه کورنوگراف مستقل مثلا مارک Chrony حدود 850 تومان یا بیشتر هست)

1- طرح اول بصورت کورنوگراف کاملا حرفه ای مانند کورنوگراف های Chrony موجود در بازار هست.

2- طرح دوم هم روی لوله سوار میشه و دارای صفحه LCD مستقل و منبع تغذیه مستقل هست .( در یک تاپیک مجزا بعدا پستش میکنم )

من تمام مطالب و طرح ها و نقشه ها را برای دوستان قرار میدم .خودم از الکترونیک سر در نمیارم ولی میدونم در این سایت الکترونیک کار کم نداریم و امیدوارم این افراد ما را در این پروژه همراهی و راهنمایی کنند .به این دلیل که من الکترونیک کار نیستم در ترجمه بعضی قیمتهای فنی را انگلیسی مینویسم تا دوستان وارد در اثر ترجمه من دچار اشتباه نشوند .

طرح شماره یک :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


این طرح در June سال 2009 در مجله Nuts and Volts مطرح شده که من در پایان مطلب مقاله اصلی را براتون قرار میدم .(روی اینترنت فقط 2 صفحه ار مقاله موجود میباشد ولی من مطلب را بصورت کامل براتون تهیه کردم و قرار میدم)

در اینجا سعی میکنم مطالب کلی مقاله را براتون ترجمه کنم و قرار بدم و از ترجمه داستانها و مطالب جزئی خودداری کردم :

این کورنوگراف دارای مشخصات کلی زیر میباشد :

1- محاسبه سرعت بر اساس (Ft/s ) البته چون کدها را داریم فکر کنم با کمک دوستان الکترونیک کار بشه به راحتی M/S هم اضافه کرد .
2- محاسبه میانگین
3- محاسبه Standard Deviation یا همون انحراف معیار
4 - حداقل و حداکثر سرعت
5- ذخیره دیتا بر روی EEPROM و نمایش آن بر روی LCD

یکی از نقاط قوت این کورنوگراف برای افزایش دقت این میباشد که سرعت را 2 با بصورت مستقل اندازی گیری میکند تا از خطا جلوگیری کند .

این کورنوگراف قابلیت ذخیره اطلاعات 100 شات را در هر سری دارا هست و شما میتوانید اطلاعات تا 10 سری مجرا را در اون ذخیره کنید که میشه اطلاعات 1000 شات . (اون کورنوگراف Chrony بره بوق بزنه که فقط 60 تا حافظه داره) Khansariha (266)

این دستگاه دارای Mode های زیر میباشد :

SHOOT - اندازه گیری - نمایش و ذخیره سرعت هر شات

RETRIEVE - نمایش شماره شات - شماره سری - نمایش 2 تا سرعت برای هر شات به همراه حداقل , حداکثر , میانگین و انحراف معیار برای سریها

SAVE TO PC - ذخیره تمام اطلاعات گفته شده در Retrieve بر روی فایل رو روی کامپویتر بوسیله پورت سریال و با استفاده از نرم افزار Hyper Terminal (کامپیوترهای بدون پوریت سریال میتوانند از تبدیل USB به Serial استفاده کنند)

DELETE A SERIES - پاک کردم تمام اطلاعات سری انتخاب شده

DELETE ALL SERIES - پاک کردن دیتا ذخیره شده در تمام 10 سری موجود در حافظه دستگاه

تمام این مد ها از طریق 2 عدد دکمه بر روی دستگاه قابل دستیابی هستند (ENTER and END)

در مد SHOOT هر دو عدد سرعت اندازه گیری شده بصورت درشت بر روی صفحه نمایش داده میشوند و به راحتی از فاصله بین از 10 فیت هم قابل خواندن میباشند .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


کل سیستم از 8 باتری سایز AA تغذیه میشود .دستگاه این ولتاژ باتری را نمایش میدهد و زمانی که به ولتاژ به کمتر از 7.5 ولت برسه دستگاه بوق میزنه و هشدار خاتمه باتری میده .

این دستگاه از 2 بخش مهم تشکیل شده است :
3 عدد صفحه
برد میکروکنترلر یا همون μC unit

صفحه ها دارای photodiodes (دیودهای نوری ) و infrared LEDs ( ال ای دی های مادون قرمز) میباشند .
قلب این دستگاه همین دیودهای حساس به نور هستند .با ردشدن تیر میزان نور عبوری کاهش پیدا میکنه که باعث تغییر ولتاژ در قسمت R10 مدار میشه .تغییر در ولتاژ بسیار کم هست (حدود 12Mv ) در نتیجه op-amps U1A و U1B (LM224) اون را قوی میکنند و اون را با مقایسه کننده U1C میفرستند که این عمل ایجاد یک پالس فعال کننده TTL level ایجاد میکند و آن را به μC میفرستند برای پردازش تاخیر زمانی .این پالس فعال کننده همچنین به خروجی نوسان ساز (monostable multivibrator U1D)
فرستاده میشود و LED سبز رنگ را برای یک ثانیه روشن میکند .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


وقتی تیر از صفحه اول رد میشود پالس شماره 1 تولید میشود که باعث فعال شدن تایمر در μC میشود . وقتی تیر از صفحه دوم رد میشود ( پالس 2 تولید میشود ) تعداد تیک های تایمر (زمان سپری شده) به عنوان Ticks12 ذخیره میشود .وقتی تیر از صفحه سوم رد میشود پالس شماره 3 تولید میشود که مجموع تیک های تایمر را در Ticks13 ذخیره میکند .

با دانستن این مطلب که زمان هر تیک 1/Oscfreq هست (از راست به چپ بخوانید چون برعکس در فروم کپی میشه) و فاصله صفحات از هم (1 foot ) میتوان سرعت تیر را بصورت زیر بر حسب ft/s محاسبه کرد :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


بصورت تئوری سرعت تیر بین صفحات 2 و 3 باید مساوی یا کمتر از سرعت بین صفحات 1 و 2 باشد وقتی تیر هیچ افزایش شتاب افقی ندارد بنابراین اگر 2 سرعت بدست آمده این شرایط را نداشته باشند باید به دیتای بدست آمده شک کرد .

بیشتر کورنوگرافهای موجود در بازار از نور آفتاب به عنوان منبع نور برای دیودهای نوری استفاده میکنند این خوبه هب شرطی که از اونا در هوای غیر ابری استفاده کنید .در این طراحی اصلا بر نور آفتاب تکیه نشده و بصورت مستقل از نور آفتاب هست و منبع نوری لازم توسط IRLEDs های داخلی تامین میشود .در حقیقت شما در محیط کاملا تاریک هم میتونید از این کورنوگراف استفاده کنید . (این مدلهای Chrony میتونند برند گل بچینند) Khansariha (3)

photodiodes D2-D5 هایی که در این پروژه استفاده میشوند از نوع QSE773 هستند و دارای حداکثر حساسیت در طول موج 920 nm هستند (نور مادون قرمز )

IRLEDs D6-D9 که به عنوان منبع نوری استفاده میشوند QEE123 هستند که دارای حداکثر انتشاری به طول موج 950 nm هستند .

هر صفحه دارای 4 عدد photodiodes هستند که توسط 4 عدد IRLEDs نورشون تامین میشه .منبع دائمی U3 میزان 46 mA انرژی برای سری IRLEDs تهیه میکند بتابراین روشنایی و منبع نوری لازم برای photodiodes ها بصورت دائمی تامین میکردد .

این منبع دائمی انرژی توسط μC فقط در زمان استفاده از مد Shoot خاموش و روشن میشود بنابراین میزان زیادی در مصرف باتری صرفجویی میکند .

قیمت μC U5 - Figure 2 کار محاسبات ریاضی را انجام میدهد , دیتا را به EEPROM U4 میفرستد , LCD U3 و یا درایور RS-232 مقدار U1 را دریافت میکند . این 4 آی سی توسط 5 ولت انرژی توسط linear regulator U2 تغذیه میشوند .نوجه کنید این طراحی به شما اجازه استفاده از serial LCD را هم میدهند که میتواند به J7 وصل شود ولی این نیازمند تغییر در کد دستگاه میباشد .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


نرم افزار :

نرم افزار BASCOM-AVR2 complier version 1.11.9.2 برای نوشتن کد دستگاه و μC استفاده شده (تمام کد ها به پیوست این پست میباشد )

کد موجود حدود 75 درصد از فضای قابل برنامه نویسی حافظه دستگاه را میگیرد و شما فضای کافی برای اضافه کردن کد خودتون یا تغییرات را دارید .کانکتور داخل سیستمی J11 در برد Chronograph_uC برای این منظور در دسترس میباشد .

عکس دیاگرام کد حال حاظر :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


تمام دیتا در 24LC65 EEPROM U4 ذخیره میشود که دارای ظرفیت 8Kx8 میباشد .تمام این دیتاها به غیر از Series_num و Shot_num بصورت 16 بیتی ذخیره میشوند و نیازمند 2 آدرس میباشند یک آدرس برای 8 بیت بالایی و یک آدرس هم برای 8 بیت پایینی .

معادلاتی که چگونگی استفاده از آدرس های EEPROM را انجم میدهند به شرح زیر هستند :

کد:
Series_num addr = 500 + 600*(Series_num - 1) =
600*(Series_num) - 100
Shot_num addr = above+5*Shot_num - 4 =
600*(Series_num) + 5*Shot_num - 104
High(Velocity_1) = above + 1 = 600*(Series_num) +
5*Shot_num - 103
Low(Velocity_1) = above + 1 = 600*(Series_num) +
5*Shot_num - 102
High(Velocity_2) = above + 1 = 600*(Series_num) +
5*Shot_num - 101
Low(Velocity_2) = above + 1 = 600*(Series_num) +
5*Shot_num - 100
High(Velmax) = address for Series_num + 501 =
600*(Series_num) + 401
Low(Velmax) = above + 1 = 600*(Series_num) + 402
High(Velmin) = above + 1 = 600*(Series_num) + 403
Low(Velmin) = above + 1 = 600*(Series_num) + 404
High(Velavg) = above + 1 = 600*(Series_num) + 405
Low(Velavg) = above + 1 = 600*(Series_num) + 406
High(SD) = above + 1 = 600*(Series_num) + 407
Low(SD) = above + 1 = 600*(Series_num) + 408

این نحوه تخصیص EEPROM آدرسهاس 0 تا 499 و همچنین 6409 تا 8191 را برای استفاده های بعدی خالی قرار میدهد .

ساخت :

این طراحی از 13 عدد PCB دولایه کوچک استفاده میکند .قسمت μC از Chronograph_uC PCB استفاده میکند و هر صفحه هم از دو عدد برد Chronogrph_Sensor PCB به همراه 2 عدد برد Chronograph_Photodiodes_IRleds PCB استفاده میکند .

قسمت μC :

برد Chronograph_uC PCB که تقریبا سر راست هست .بعد از لحیم کاری اجزا و وصل کزدن سوئیچ ها و سیمها برد را به پنل پشتی Back panel وصل کنید .من از واشر ساده آب به عنوان عایق بین Back panel و این برد استفاده کردم .از همین مورد برای نصب LCD هم استفاده شد .LCD به برد توسط کابل ribbon و کانکتورهای IDC وصل شد .در صورت نیاز یه قیمت کوچک برد خالی هست برای توسعه توسط شما .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


صفحات :

هر یک از صفحات از چوب درست شده اند و فصای داخلی صفحات (فضای خالی رد شدن تیر ) هم به اندازه 8 * 8 اینچ میباشد .صفخات دارای برد در بالا و پایین هستند :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


فضای باز قابل تیراندازی نباید مشکلی از فاصله 10 فوتی ایجاد کنه .فقط در زمان شلیک زیاد عصبی نشید وگرنه مجبورید دوباره یه صفحه بسازید !

صفحات بفاصله یک فوت از هم بر روی یک تخته چوبی 12*30 اینچ وصل شده اند .

پنل بالایی top Panel از یک برد Chronograph_Photodiodes_IRleds PCB تشگیل شده که از 4 عدد فتودیود D2-D5 که از زیر به صفحات می تابند .هیچ wire jumper ای نیاز نیست چون برد اونا را بصورت پشت سر هم و پارالل قرار میده .سپس برد به برد Chronogrph_Sensor PCB وصل میشود که دارای اجزا U1, U2 و Rs و Cs هست .توجه کنید که این برد توسط 3 سیم لحیم کاری شده به برد پایینی bottom panel یعنی Chronograph_Sensor وصل میشه .
برد پایینی bottom panel از Chronograph_Photodiodes_IRleds PCB استفاده میکند که دارای 4 عدد IRLEDs - D6-D9 میباشد که بصورتی قرار دارند که به بالا بتابند .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


4 عدد جامپر سیم دار هم باید بصورت سری به دنباله IRLED ها لحیم شود .سپس این برد به برد Chronograph_Sensor_PCB board متصل میشود که دارای اجزای U3 و R11 هست که توسط 8 عدد سیم به male plugs که 8 پین هست لحیم شده که به μC Unit وصل میشه .

لیست وسایل مورد نیاز :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



فایل اصلی مجله به زبان انگلیسی :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



فایل طراحی ها و کد های مورد نیاز :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
من سر اسلحه ای ساختم و خوب جواب میده و خیلی ارزون درمیاد،دارم روی مدل شبیه کرونی کار میکنم.منتها سر اسلحه ای رو نمیپسندم چون کلاس کاریش فقط نمایش سرعت خروجی در دهانه هست.
میتونی از مادون قرمز استفاده کنی،سنسور رو با یک میکرو ای تی مگا 8 و یک مدار ساده و باتری راه بندازی.یکمم برنامه نویسی میخاد.انشاالله دعا کنید این سری اخر دارم روی یک سنسور خاص کار میکنم که احتمال زیاد نتیجه میده،اگر بشه خیلی عالی میشه Khansariha (8)
البته کار سخته چون دوستانی که الکترونیک بلدن خیلی هاشون سنسور کار نکردند،تو بازار سنسورها ازمایشگاهی اند،کسی هم که بلده و نتیجه گرفته به هیچ وجه حاضر نیست کمک کنه!همه این حرفها کشکه که ما بصورت رایگان مطالب رو جهت کمک انتقال میدیم!هرکی میگه الکی میگه!
علی جان من بسم الله گفتم و شروع کردم .انشالله برای دوستان مفید واقع بشه .خودم کورنوگراف Chrony دارم ولی گفتم پست بدم انشاالله به همت دوستان بشه با یه هزینه کم یه چیز حرفه ای و به درد بخور ساخت .
دوستان اگر فایل آخر پست را دانلود کنند نقشه های فیبر چاپی هم داخلش آماده چاپ هست .
علی جان میشه اون نقشه ی کرنو گرافتو بزاری؟همرا با برنامه یAVRخخخخخخخخKhansariha (8)حالا پروگرامو داریم!خخخخخخخخ
مادون قرمزش از همین ال ای دی های مادون قرمزه؟
من یه مدل دیگه هم اطلاعاتشو مثل این دارم که اون مدل روی لوله سوار میشه .بعدا برای اون مورد هم یک تاپیک مجزا باز میکنم .فعلا دوستان اگر کسی میتونه در مورد این مدل کمکی کنه بسم الله .

یه عکس از روی مدل روی لوله (مثل همین پست اول تمام اطلاعات اون مدل و برنامه هم کامل هست) : Khansariha (219)

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کرنو همش شکل همه نیاز به تاپیک جدا نداره...
من نقشه مقشه نکشیدم همه چی تو ذهنمه،شما شروع کردی به ساخت سوالی داشتی و کمکی از من برمیومد در خدمتمKhansariha (8)
در مورد سر لوله ای فقط یک نکته ای،اونا برای گلوله های بزرگ پینتبال ساخته شده ولی ساچمه به اون ریزی کلی دردسر میاره تو کار و بدبختی باید بکشی تا بتونی سنسورهارو تنظیم کنی.
(2013-07-12 06:39 PM)alinozad نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در مورد سر لوله ای فقط یک نکته ای،اونا برای گلوله های بزرگ پینتبال ساخته شده ولی ساچمه به اون ریزی کلی دردسر میاره تو کار و بدبختی باید بکشی تا بتونی سنسورهارو تنظیم کنی.

در مورد کوچک شدن تیر هم راه حل ارائه میشه . Khansariha (256)
علی جان اگه نقشش آسونه(زیاد حساس نباشه که نشه با ترانسپارنت هم بشه درش اورد) و کم خرج،لطفا pcb رو قرار بدید.
در ضمن کریستال کوارتز برای نوسانسازی داخل ای سی چند مگاهرتزه؟

آقا سید اون فیبر مدار چاپی دو تیکه هست؟(مدل سر لوله)چون یه طرف،طرف مسی هست و طرف دیگه طرف مارکاژ(سمت قطعات).
اون یکی مدل توضیحات کاملش در لینک زیر هست فقط باید وقت کنم بشینم ترجمه کنم و تایپ کنم : Khansariha (8)

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


یادم نیست ولی فکر کنم در قیمت کامنت ها گفته شده برای بالا بردم حساسیت برای تیرهای کوچک مثل تفنگ ساچمه ای چیکار باید کرد .
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8
لینک مرجع