انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: معرفی انواع ماهی آب شیرین
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام

نام فارسی:اسبله،گربه ماهی‌، نامهای محلی:سبله(گیلان)،بوسا(مازندران)،بخو،رشحه،سبیلی،لقا،ناقا
[تصویر: world_record_catfish.jpg]
خانواده:اسبله ماهیان، silurus granis
>>>کشور‌های محل زندگی‌ :

: بومی در کشور‌های آلمان،اتریش،ارمنستان،ازبکستان،اسلواکی،اکراین،ایران،بلغارستان،تاجیکستان،ترکیه،جمه​وری چک،دانمارک،روسیه،لهستان...

>>>اکوسیستم‌ها :

در جهان :

ماهی اسبله به طور طبیعی در تمام مناطق شرقی‌ اروپا و غرب آسیا پراکنده است.این ماهی‌ در تمام رودها از بالا دست رود راین تا سمت شرق یعنی‌ حوزه آبریز شمال،بالتیک،سیاه،اجوف،دریاچهٔ آرال و خزر پراکنده است.اما تراکم آن در حوزه ابریز رودهای ولگا و دانوب می‌باشد
[تصویر: 562961_166774160151262_1981928765_n.jpg]
در ایران :

علاوه بر دریای مازندران،ماهی اسبله در تمامی رودهای شمال ایران از رود اترک در شمال شرقی‌ تا ارس در شمال غربی وجود دارد،جزو خانواده‌ای از ماهیان هست که در ایران از پراکنش خوبی‌ بر خوردار هست و برای صید ورزشی بسیار مناسب هست

[تصویر: iran_fisher.jpg]

تغذیه:

در ایران :

از ماهیهای استخوانی،پستانداران کوچک،قورباغه،پرندگان،پسماند‌های آبزیان،فضولات،مردار جانوران و... تغذیه می‌کند



تغذیهٔ این ماهی‌ها در بعضی‌ از مناطق بنا بر شرایط زندگی‌ و محیطی‌ مردار خوار بوده و در بعضی‌ مناطق شکارچی‌های بسیار حرفه‌ای هستند

اندازه و سنّ :

بزرگترین ماهی "دائمی" آب شیرین است

در دنیا بزرگ‌ترین نمونهٔ گزارش شده با طول ۵۰۰ سانتیمتر(۵متر) و وزن ۳۰۶ کیلوگرم صید شده البته نمونه‌های استخوان‌های پیدا شده وزنی معادله ۴۰۰ کیلوگرم را نیز اثبات می‌کند ولی‌ نمونه‌ای با این وزن هنوز به دام نیفتاده

سن ماهی اسبله به ۸۰ سال می‌رسد

اسبله ماهی‌ از گونه‌های بسیار جذاب در صید ورزشی است

[تصویر: DSC01940.jpg]
یه نمونه ازینا تو مستند هیولاهای رودخانه بود که جنازه مرده ها رو میخورد و دیگه تبدیل به شکارچی شده بودند و آدم خوار میشدند و مثل کوسه شده بودند!!!انصافا وحشتناکه!یه سد تو نخجوان هست که قبلا تخم همین ماهیها رو ریخته بودند،الان اون صد قابل شنا کردن نیست و هیچکی شنا نمیکنه از ترسش و بارها مثل کوسه این ماهیها به انسان حمله کردند.Khansariha (8)
سلام ، آقا همین یه نمونه ماهی آب شیرین بود ؟ چرا ادامه ندادین ؟ دوستانی که اطلاعات در این زمینه دارن لطفا" ارائه کنن ، ممنون Khansariha (48)
[تصویر: 13880735501.jpg] - -معرفی ماهی سونگ : ماهی سونگ به نامهای عنزه و بچ نیز خوانده میشود این ماهی بزرگترین ماهی آب شیرین کشور ایران است وزن این ماهی به 150 کیلو هم میرسد ماهی سونگ در روخانه سیمره که مرز آبی دو استان ایلام و لرستان است زندگی میکند همپچنین در رودخانه کرخه که امتداد همان رودخانه سیمره است که از دره شهر شروع وپس ازگذر از تنگ فنی وارد سد کرخه میشود همچنین در رودخانه کارون و رودخانه دز و رودخانه جراحی و رودخانه زهره که همگی در خوزستان هستند زندگی میکند صید این ماهی فقط درشب صورت میگیرد چون در شب تغذیه میکند در قسمتهایی از آب که سنگی است و عمیق استراحت کرده و به هنگام تغذیه به آبهای تقریباجریان دار و عمیق حرکت میکند در فصل بهار از اول فروردین تا اول خرداد و در فصل پاییز از اول آبان تا اول بهمن خوب به قلاب میخورد از طعمه های مورد استفاده بچه ماهی در اندازه 10 سانت عالی است به دل مرغ و روده مرغ و در اوزان سنگین به موش و پرنده دهن میزند در مورد ابزار صید چوب 4 متری با اکشن بالا و چرخ بزرگ ومحکم مناسب است نخ روی چرخ سایزش زیر 50 نباشد قلاب 03 و04 ساقه بلند فرانسوی بیشترین کارایی رادارند ریسه باید طوری درست شود که ابتدا وزنه و بعد قلاب با انشعاب 1متر آویزان باشد.....[تصویر: 13880752581.jpg]--
سلام من که کردستان رفته بودم یکی از همینا رو گرفتم به اندازه 120 کیلو اولش که دیدم فکر کردم نهنگه بعد طعمه هم اسبله 20 سانتی سر قلاب بود 10 11 شب هم بدو که گرفتمKhansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)
سلام
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

نام فارسی : اردک ماهی
نام محلی : شوک ،شکاف ،چکاب
کشورهای محل زندگی :ایران ،ارمنستان ،البانی ،اذربایجان، بوسنی ، بلغارستان،کانادا ،چین،کرواسی،چک،دانمارک،المان،یونان،ایتالیا،قزاقستان،امریکا و . . .
محل زندگی : تالابها ،ابهای شفاف دارای پوشش گیاهی،ابگیرهای ساکت،ابهای حاشیه رودخانه های بزرگ،و بخشهای پایین دست رودخانه ها که جریان کمتری دارند.

این ماهی شکارچی و مهاجم است سر او به شکل پوزه اردک پهن می‌شود و دارای تعداد زیادی دندان تیز می‌باشد. اردک ماهی در میان خزه‌های آب‌های تمیز محل زندگیش به دنبال شکار پرسه می‌زند و آماده حمله به هر موجود قابل خوردن است.
رنگ آمیزی آنها خاکستری – سبز با خالها یا لکه‌های آشکار است. اشکال روی بدن اردک ماهی همانند اثر انگشت می‌باشد و هر کدام با شکلها و الگوهای متفاوت می‌باشند.
عمده شکارشان دیگر ماهیها به انضمام انواع خودشان می‌باشد. شکار اصلیشان که همواره در دسترس می‌باشد ماهی کولمه است.
اردک ماهی‌ها می‌توانند تا طولی معادل یک متر و نیم رشد نماید و به حداکثر وزنی معادل ۳۵ کیلوگرم برسد. این ماهی می‌تواند به سن ۳۰ سالگی برسد.
البته نمونه نادرو غول پیکری هم در گیلان صید شده است.این ماهی به وزن بیش از100 کیلو گرم و طول بالای2متر توسط یکی از ماهیگیران بومی منطقه صید شده اما قبل از رسیدن ماموران اداره کل شیلات گیلان توسط صیاد برای فروش قطعه قطعه شد
صید این ماهی بسیار جذاب است و برای صیدش هم از طعمه های مصنوعی و هم طعمه های طبیعی ( عمدتا ماهی قرمز و بچه کپور ) استفاده میشود
برای صید هم معمولا از قلاب سه سر استفاده میکنند
سلام
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

نام :امور
نام دیگر ماهی آمور، کپور علفخوار است
ماهی آمور پشتش به رنگ تیره مایل به خاکستری و زیر شکمش سفید است وپولکهای درشتی دارد و بدنش کشیده و بلند است.
گفته میشه که وزن ماهی آمور به 35 کیلو گرم و طول بدنش به 140 سانتی متر می رسد.ولی خود من با وزن 42 کیلو هم دیدم که توسط یکی از صیادان در رودخانه سیاه درویشان گرفته شده بود.
این ماهی علاقه زیادی به نیزارها و جلبکها و نیلوفرهای آب دارد و همیشه در این قسمتهای آب زندگی می کند. همچنین این ماهی در فصل بهار بین جلبکهای کف آب تخمریزی می کند.
آمور تا قبل از بلوغ از حشرات کوچک هم به عنوان غذا استفاده می کند ولی بعد از رسیدن سن بلوغ اکثرا گیاهخوار شده و از جوانه و قسمتهای بالایی گیاهان آبزی جهت تغذیه استفاده می کند.
جوانۀ نی، انجیر، ته خیار، یونجه و گشنیز طعمه های خوبی برای صید ماهی آمور هستند. ولیبرای یافتن طعمۀ مناسب ماهی آمور بهترین راه این است که در محل صید ماهی آمور غذای طبیعی این ماهی را پیدا کنیم. برای مثال جوانۀ نی های کنار رودخانه
برای ماهی آموری که در آن محل زندگی می کند غذایی مطبوع به حساب می آید.
روش مناسب زدن جوانه نی به قلاب به شکل زیر است
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

البته بعد از قرار دادن قلاب در حدود 1 سانتی انتهای برگ نی نخ را به ارامی بکشید تا در راستای برگ و چسبیده به ان قرار گیرد.
به دلیل اینکه برگ نی بر روی اب شناور میشود و برای اینکه ریسه به شکل مناسبی در اب قرار گیرد بهتر است یک سرب کوچک به نخی که در قسمت وسط برگ نی قرار دارد اضافه کنید.بهترین عمق هم حدود 30تا 40سانتی روی اب است. یعنی چوب پنبه را طوری تنظیم کنید قسمت انتهای برگ که قلاب در ان قرار دارد در این عمق باشد.
ماهی آزاد
[تصویر: Salmon_01_alt.jpg]
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو:جانوران شاخه:طنابداران رده:پرتوبالگان راسته:آزادماهیان تیره:آزادماهیان سرده:salmon گونه:salar
انواع آزادماهی
آزادماهی (به انگلیسی: Salmon) یا ماهی آزاد دریای شمال در ردهٔ آزادماهیان قرار دارد. آزادماهی‌ها به طور معمول در آب‌های شیرین به دنیا می‌آیند، سپس به اقیانوس‌ها رفته و برای تخم‌گذاری دوباره به آب های شیرین بازمی‌گردند. تحقیقات نشان داده‌است که آنها برای تخم گذاری به نقطه‌ای که در آن متولد شده‌اند بازمی‌گردند.
ارزش غذایی
گوشت این ماهی نسبت به ماهیان دیگر از چربی بیشتری برخوردار است و سرشار از امگا۳، پروتئین و ویتامین دی است. همچنین دارای مقدار قابل توجهی کلسترول است. بر اساس گزارشی از نشریهٔ ساینس، آزادماهی می‌تواند حاوی مقادیری از دی اکسین باشد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

ام لاتين:Barbel
نام فارسي:زرد پر
نامهای محلي:سس ماهي-ماهي سيبيل -شیر ماهی
تغذيه :كليه حشرات و موجودات كف رودخانه و درياچه
بهترين زمان و نحوه صيد : ماهيگيري بوسيله طعمه هاي بزرگ,گوشتي و بودار در زمستان
مشخصات:فيزيك بدني شبيه زيردريايي، باله هاي صورتی مايل به قرمز تشخيص اين نوع ماهي را بسيار آسان نموده است . تنها ماهي كه ممكن است با زرده پراشتباه گرفته شود،نوعي ماهي قنات با نام گاجن (Gudgeon) ميباشد .
البته زرده پرهاي هم اندازه اين ماهي ريزقنات كمتر به دام ماهيگيران مي افتند . اما بهترين روش تشخيص، وجود يك جفت سبيل گوشه دهان و يك جفت گوشه بيني اين ماهي است. اما در ماهي قنات تنها يك جفت سبيل كنار دهان يافت مي شود .
وجود اين سبيل ها در زرده پر باعث مي شود كه غذا را راحت تر پيدا كند. زرده پر همواره در بستر رودخانه زندگي مي كند. كناره هاي دهان زرده پر بسيار ضخيم مي باشد كه باعث جلوگيري از زخم شدن دهان زرده پر توسط سنگ ريزه هاي تيزي كه در بستر رودخانه هاست، مي شود.
اما موضوعي كه در مورد زرده پر شگفت انگيز مي باشد، اين است كه چشم هاي زرده پر نسبت به جثه اش بسيار كوچك بوده و در قسمت بالاي سر قرار گرفته كه اين موضوع براي اين ماهي كه از موجودات كف رودخانه تغذيه مي كند، مشكل آفرين است. اما زرده پر به خوبي از سبيل هاي كنار دهانش براي پيدا كردن و خوردن غذا استفاده مي كند و بيشتر به اين سبيل ها وابسته است تا به بينايي چشمانش. به همين دليل از بهترين زمانها براي صيد اين ماهي، شبها واستفاده از طعمه هاي گوشتي است .
زيستگاه:
زرده پر يك ماهي رودخانه اي است . گرچه اين ماهي به طور معمول در رودخانه هاي با آب سريع وجود دارد ولي اين ماهي رادر آب هاي آرام و عميق نيز مي توان يافت .
بهترين مكان براي يافتن زرده پر نزديك بوته ها - درختان آويزان وتنه درختاني که درآب موازي با جريان آب هستند مي باشد .
رفتاروعادات در تغذيه:
زرده پر به عنوان يك ماهي كه در كف آب تغذيه مي كند شناخته شده است(کفخوار) . اين ماهي زماني كه دماي آب حدود 4 درجه سانتيگراد است بطور متناوب تغذيه مي كند. بيشتر وقت اين ماهي صرف گشتن دنبال حشرات در سنگ ريزه هاي كف رودخانه سپري مي شود .
زرده پرها به راحتي توسط ماهيگيران مجبور به خوردن طعمه مي شوند به خصوص زمانيكه تعداد طعمه هاي استفاده شده زياد ميشود. براي صيد اين ماهي از طعمه هايي نظيرلاروهاي حشره ، كرم هاي خاكي ، دانه هاي شيرين.جگر.ملخ و ... استفاده مي شود. آن ها همچنين به گوشت و طعمه هاي گوشتي بسيار علاقمند هستند و هم در روز و هم در شب به راحتي تغذيه مي كنند . زرد پر با استفاده از بو و لامسه خود در شب به راحتي تغذيه مي كنند. آب هاي گرم فصل زمستان بهترين شرايط براي صيد اين ماهي مي باشد
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

نام خانواده: کپورماهیان
نام فارسی: شیربت
مشخصات: بدن کشیده ونیمه استوانه ای با فلسهای درشت،سری نسبتاً کوچک با ساقه دمی نسبتاً باریک،دارای دو جفت سبیلک ودهان ماهی در قسمت پایین سر است زیستگاه: قابلیت سازگاری در شرایط مختلف را دارد اما بیشتر محیطی را ترجیع می دهد که دمای آن به طورمتوسط ۲۲.۵درجه سانتیگرات ودارای جریانی آرام و بستری لجنی باشد.تغذیه: دارای رژیم غذای همه چی خواراست.
فصل تخمریزی: از اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه تخم ریزی می کند.
ماهی شیربت یکی ماهی استثنایی و بی نظیر است و از همه لحاظ با ماهی های دیگر تفاوت دارد.
این ماهی دارای خصوصیات منحصر به فردی است ماهی شیربت به دلیل احتیاج به تنفس زیاد همیشه در آبهای روان و گاهی خروشان زندگی می کند ، این ماهی جنگنده و کاری است، سرعت خیلی زیاد و قدرت بی نظیری دارد.
ماهی شیربت بدنی کشیده و بلند دارد، مانند لوله بلندی می ماند، این ماهی را اگر به شکم زمین بگذارید از بغل نمی افتد، ساقه دمی این ماهی باریک و کشیده است، فلسهای(پولک) درشت و طلایی رنگی دارد، رنگ زیر شکمش سفید با حاشیه خاکستری است، سرکوچکی دارد،دهانش شبیه نعل اسب و در پایین سر قرار دارد. یک
جفت سبیلک کنار لبهایش آویزان است.
ماهی شیربت بسیار به محیط پیرامون خود حساس است، سروصدای بی مورد کنار آب، جابجایی زیاد قلابها در آب ، استفاده از تعداد چوب و چرخ زیاد و... عواملی هستند که باعث می شود شانس صید این ماهی کم شود.
این ماهی همیشه و در هر جلسه ماهیگیری به قلاب نمی افتد.صید ماهی شیربت احتیاج به صبرو حوصله و همچنین دقت در انتخاب طعمه و وسایل ماهیگیری دارد.
ماهی شیربت در فصل بهار و تابستان خوب به قلاب می افتد و اوج صید این ماهی اواخر اردیبهشت تا اوایل مرداد ماه است.
همانطور که گفته شد این ماهی شکاری است و به همین دلیل در غروب هنگام و شب خیلی خوب به قلاب می افتد. وزن این ماهی به 20 کیلوگرم و طول بدنش به 150 سانتی متر می رسد.ماهی شیربت در آبهای تند و خروشان زندگی می کند و دلیل آن احتیاج به تنفس زیاد است.
این ماهی در حالت معمولی مسافتهای خیلی زیادی را می پیماید و سینه و شکم خود را روی سنگها و ماسه های کف آب می کشد.
ماهی شیربت در مواقع خطر از آب بیرون می پرد و جهش های بلندی دارد.این ماهی در غرب و جنوب غربی ایران هواداران زیادی برای صید دارد.
ماهی های شیربت بالغ مسافت های خیلی زیادی را برای رسیدن به سرچشمه رودخانه برای تخمریزی طی می کنند، بین سنگهای کف آب مکان مناسبی برای تخم
ریزی این ماهی است.
ماهی شیربت در رودخانه گاماسیای کرمانشاه، رودخانه سیمره واقع در کرمانشاه و لرستان و ایلام، رودخانه و سد دز در خوزستان(اندیمشک)، رودخانه و سد کارون واقع در خوزستان،اهواز)، رودخانه و سد کرخه واقع در خوزستان(اندیمشک)، و همچنین رودخانه الوند واقع در قصر شیرین و سرپل ذهاب(پل ذهاب یا همان پل زال واقع در اندیمشک) و رودخانه زهره شهرستان دوگنبدان یافت می شود.ماهی شیربت از خرچنگ کوچک، بچه ماهی ، قورباغه، کوچک تغذیه می کند.
طعمه های مورد استفاده برای شکار این ماهی رودۀ مرغ و دل مرغ ، بچه ماهی ، و خرچنگ کوچک و در بعضی مواقع خمیر هم مورد استفاده قرار می گیرد.
روده و دل مرغ به دلیل دارا بودن بوی خیلی زیاد ماهی شیربت را وسوسه می کند و بیشتر ماهی های شیربت سبک وزن با این طعمه صید شده اند.
بچه ماهی نیز غذای معمول شیربت است و اکثر ماهیگیران با استفاده از بچه ماهی به عنوان طعمه توانسته اند ماهی های شیربت سنگینی را صید کنند.
در شب، بچه ماهی بهترین طعمه است، هرچند زمانی که از بچه ماهی به عنوان طعمه استفاده می کنیم مارماهی زیاد به قلاب می زند و در آوردن قلاب از دهان مارماهی دشوار است. اما بهترین طعمه شناخته شده برای صید ماهی شیربت همین بچه ماهی است.
ماهی شیربت یک ماهی کفزی است و همیشه در کف آب در حال و شکار کردن است به همین دلیل باید از شیوه زیرآبی و انتظاری یا به عبارتی دیگر از شیوه کف خواب استفاده کنیم.باید سعی کنید که قلاب را دورتر از جایی که نشسته اید پرتاب کنید چون این ماهی خیلی به سروصدا حساس است.
ماهی شیربت زمانی که به طعمه نزدیک می شود روی طعمه با شکم می خوابد، سپس با احتیاط همه جا را زیر نظر می گیرد و بعد با به دهان گرفتن طعمه چنان حرکتی می کند که چوب و چرخ را درهم می کوبد و اگر چوب روی پایه استقرار خوبی نداشته باشد چوب روی زمین افتاده و به سمت آب حرکت می کند.
همیشه باید در هنگام انتظار برای صید این ماهی مقدار کمی کلاچ چرخ را باز کنیم که با فشاری که از سوی ماهی وارد می شود نخ ما پاره نشود.یا به روش سنتی ماهیگیری میکنید ترمز یادتون نره خیلی مهم برای پاره نشدن نخ.
زمانی که این ماهی به قلاب می افتد روی آب می آید و پشتک می زند و سپس به زیر آب می رود زمانی که چوب و چرخ در دست ما است با کلاچ دادن به ماهی مانع از پاره شدن نخ و یا پاره شدن دهان ماهی شویم.
ماهی شیربت زمانی که به قلاب افتاده طول و عرض رودخانه را به طور مداوم طی می کند و تکان های شدیدی به چوب وارد می کند . باید مراقب باشیم ماهی شیربت خود را به درختان و ریشه ها و نیزارهای درون آب نرساند چون این مکانها باعث به هدر رفتن تمامی زحمات ما می شود.
اولین گام بعد از صید این ماهی حفظ خونسردی است، بعد باید آنقدر این ماهی را خسته کنیم که دیگر از حرکت بیفتد سپس آرام آرام با استفاده از تور مخصوص این ماهی را از آب بیرون می کشیم.چوبهای اسپنینگ با بلندی 360 سانتیمتر بهترین چوب ها برای صید این ماهی هستند.
ماهی کپور
گونه‌های زیادی از ماهی کپور وجود دارد . آنها با هم بزرگترین خانواده ماهیان آب شیرین با نام Cyprinids را تشکیل داده و تقریبا در تمام مناطق دنیا یافت میشودبطور تقریب کلیه گونه‌های کپور دارای فلس بوده و فک همگی آنها فاقد دندان است، در عوض دارای استخوانهای خمیده‌ای در گلو هستند که به وسیله آن مقداری از غذای خود را آسیاب می‌کنند .
بطور کلی زیستگاه اصلی این گونه ماهیان ، نواحی دریای خزر بوده . کپور وحشی از حدود 400 سال قبل از میلاد در آسیا در حوضچه‌های ماهی نگهداری شده و از آن بعنوان غذا استفاده می‌شد . از آن زمان تاکنون، مزارع ماهی شرق اروپا با اصلاح نژاد این ماهی نمونه‌های جدیدی مثل کپور معمولی، کپور چرمی و کپور آیینه‌ای را بوجود آورده‌اند .
چندی نگذشت که ماهیگیران قلاب انداز به تواناییهای این ماهی بزرگ و زیبا پی برده و بویژه در هنگام به قلاب افتادن ماهی کپور، جنگی سرسختانه آغاز می‌گردد، به همین علت بیشتر مورد علاقه ماهیگیران ورزشی واقع گردید .
داشتن عمر 40 – 50 سال برای این ماهیها امر غیر عادی نبوده و مادام که زنده‌اند به رشد خود ادامه می‌دهند . سن ماهی را میتوان به سادگی از روی حلقه‌های موجود بر روی فلس آن، همانند تعیین سن درختان با توجه به حلقه‌های موجود در مقطع عرضی تنه درخت،تخمین زد .
ماهی کپور اساسا یک ماهی گرم آبی است آنها در زمستان به خواب زمستانی فرو می‌روند و قادر به تحمل تغییرات دما از 40 درجه تا نقطه انجماد می باشند .درجه حرارت مناسب تغذیه، 18 - 25 درجه سانتیگراد می‌باشد و در این دما به سرعت رشد می‌نمایند . کپورسایزهای کوچک در دمای 6 درجه سانتیگراد تغذیه را آغاز می‌نمایند . ماهی کپور سایز بالا در دمای 10 درجه شروع به تغذیه می‌نمایند . ماهیان درشت زودتر از ماهیان کوچک تغذیه را متوقف میکنند . علامت بسیار آشکاری که نشانگر توقف کامل فعالیت تغذیه این ماههای مسن‌تر، قبل از آغاز مرحله خواب زمستانی باشد اینست که آب دریاچه نسبت به حالت آن در فصل گرم به طرز قابل ملاحظه‌ای زلال‌تر شده و دلالت بر آن دارد که ماهی‌های کپور عمل حفر کف دریاچه را جهت یافتن غذا، متوقف نموده‌اند.
تغذیه
کپور ماهیان کف گرد بوده و از کف دریاچه تغذیه می کنند بخش عمده غذای آن از دانه و ریشه گیاهان آبزی می‌باشد و همچنین از جلبک، لارو، حشرات، صدف و بسیاری دیگر از ارگانیزم‌ها تغذیه می‌کند . برای خوردن غذا دهان خود را کاملا باز کرده و مثل جارو برقی طعمه را می‌مکد و با بهم ریختن مواد ته نشسته از کف آب آنها را بهم زده و ابری از مواد ته نشین شده را به بالا میفرستد .
تولید مثل
کپور وحشی ومعمولی در اواخر بهار و اوایل تابستان در زمانیکه درجه حرارت آب از 18 سانتیگراد تجاوز کند شروع به تخم‌ریزی می‌کند . تخم‌ها در نقاط کم عمق و مناطقی که پوشیده از علف هستند و در معرض تابش نور خورشیدند .به ساقه و برگ گیاهان زیر آب متصل‌اند . این تخم‌ها ظرف پنج تا هشت روز در حالی که همچنان به ساقه متصل‌اند بارور می‌شوند .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

کپور وحشی
کپور وحشی ماهی است با سر بدون فلس و قوی که به کندی رشد می‌کند .بدن آن کوچکتر و کم حجم تر از کپور معمولی است و میانگین وزن آن به 3 کیلوگرم میرسد حداکثر وزن آن بندرت از 9 کیلوگرم تجاوز می‌کند .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

کپور معمولی (سلطنتی)
این ماهی سنگین همراه با سایر افراد خانواده خودشان کپور آینه‌ای و چرمی نتیجه چند قرن تولید مثل انتخابی توسط دانشمندان است. این ماهی همچون کپور وحشی که از آن بوجود آمده است سری بدون فلس که با رنگ بدن متغیر دارد. وزن آن به 36 کیلوگرم و طولش به 1/5 متر نیز می‌رسد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

کپور آینه‌ای
فلس اینگونه ماهیها، منحصر به نوار باریکی بر روی پشت و چندتایی در انتهای دم و آبشش گردیدهاست . برخی از فلسها بزرگتر و درخشان‌تر گردیده و نور را منعکس مینمایند، از این رو این ماهیها، کپور آینه‌ای نامیده می‌شوند .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

کپور چرمی
بدن کپور چرمی تقریباً فاقد فلس است و فلس‌های موجود روی بدن آن نیز بسیار بزرگ است نسل کپور معمولی در همه جای دنیا منتشر شده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

کپور علفخوار
دهان گشاد ماهی علفخوار به نحو حیرت انگیزی برای خوردن گیاهان تکامل پیدا کرده است. اشتهای عظیم علفخواری این ماهی باعث انتشار آن در بسیاری از آبگیرها‌، کانال‌های آب شده است. سرعت رشد این ماهی بسیار زیاد و در آب‌های گرم وزن آن به 35 کیلوگرم می‌رسد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

کپور کروسی
این کپور کوچک بیشتر به خانواده ماهی حوض شبیه است تا کپور وحشی ولی با هر دو گونه تولید مثل می‌کند . وزن متوسط آن 300 گرم و حداکثر وزن آن به 2/5 کیلوگرم می‌رسد. همچنین قدرت تحمل شرایط مختلفی از جمله کم و زیاد شدن اکسیژن و درجه حرارت و انبوه گیاهان زیر آبی را داراست .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

ماهی حوض
این ماهی خانگی چند نسل پیش دوباره به طبیعت باز گردانده شد و زندگی وحشی و طبیعی خود را از سر گرفت وزن آن به 3 کیلوگرم نیز می‌رسد.
لینک مرجع