انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: استان تهران
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
سد طالقان
[تصویر: 13701508761.jpg]
سد طالقان , سدی خاکی با هسته رسی است که یکهزار و 789 متراز سطح دریا و 103 متر از بستر رودخانه ارتفاع دارد. این سد در 120 کیلومتری شمال غربی تهران و در جنوب رشته کوههای البرز در دره طالقان قرار گرفته است. نیروگاه غرقآبی طالقان نیز که در زیر دریاچه سد طالقان ساخته شده است 18, مگاوات ظرفیت تولید برق دارد. این طرح به ارزش حدود 143 میلیون دلا‌ر با همکاری شرکت "مهندسی آب و منابع نیروگاهی آبی " چین اجرا شده است.

راههای دسترسی:
موقعيت جغرافيايي طالقان، منطقه‌اي است متشكل از 80 آبادي كه در ميان دره بزرگي در كوه‌هاي البرز قرار دارد. اين منطقه با مساحتي حدود 1300 كيلومترمربع مساحت، در فاصله حدود 140كيلومتري تهران واقع شده و ارتفاع آن از سطح دريا از 1400 تا 2600متر، متغير است. طالقان، يكي از شهرستان‌هاي حومه تهران است كه از شمال به كلاردشت و الموت و منجيل، از غرب به اوشان، از جنوب به قزوين و آبيك و هشتگرد و كرج و از شرق به كندوان و كرج متصل مي‌شود.
اگر از تهران به سمت اين منطقه برويد، با طی کردن مسیر اتوبان کرج به سوی قزوین و وارد شدن به جاده سمت راست آن (از شهرهاي كرج، هشتگرد و آبيك گذشته و 4 كيلومتر بعد از آبيك، به جاده انحرافي و اختصاصي طالقان مي‌رسيد) به منطقه زیاران پس از طی 28 کیلومتر از کناره اتوبان بر فراز گردنه ابراهیم آباد با دیداری از سراسر دره طالقان به داخل آن سرازیر می شویم. پس از رسیدن به پست نیروی انتظامی مستقر در مسیر لار و جاده آسفالته فرعی شده رو به سوی غرب کم کم ارتفاع کم کرده با عبور از آبادیهای سنگ بن و کمپ سر به کماکان و سپس به کناره نیلگون دریاچه سد طالقان میرسیم.

مشخصات سد:
اولين طرح هاي مربوط به احداث سد طالقان به دهه 30 بازميگردد. كه متاسفانه به دليل پاره از مسائل زمين ساختي و نيز مسائل نامعلوم احداث اين سد به تعويق افتاد تا در سال ۱۳۶۶ ساخت اين سد بارديگر موردتوجه قرارگرفت و مطالعات آن دوباره آغازشد كه گزارش نهايى اين مطالعات همراه با اسناد مناقصه در سال ۱۳۷۱ به سازمان آب منطقه اى تهران تسليم شد.
باتوجه به وضعيت خاص زمين شناسى محل سد و حساسيت و اهميت پروژه از سه كارشناس بين المللى سدسازى دعوت شد تا طراحى پى و بدنه سد را موردبررسى قرارداده و نظر خود را اعلام كنند كه اين بررسى در سال ۱۳۷۲ انجام و گزارش آن در ارديبهشت همان سال تحويل مسؤولين شد كه بنابر نظر اين كارشناسان، لازم بود كه كليه اسناد و مدارك فنى طراحى توسط يك مؤسسه معتبر بررسى و بازنگرى شود. درپى اين پيشنهاد، بررسى طرح به انستيتو هيدروپروجكت مسكو واگذارشد. اين مؤسسه نيز محل سد و طراحى را مناسب تشخيص نداد و محور ديگرى را براى ساخت سد پيشنهاد داد.
اين سد بر روي رودخانه طالقان در منطقه دره طالقان در 120 کیلومتری شمال غربی تهران واقع شده است. سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسي ميباشد. تاريخ شروع ساختمان آن در سال 1380 و تاريخ خاتمه سال 1385 مي باشد. طول تاج 1111 متر و ارتفاع از پي 109 متر است. همچنين ارتفاع از كف 103 متر است. گنجايش كل مخزن 420 ميليون متر مكعب و گنجايش مفيد مخزن 329 ميليون متر مكعب است.

ماهیان سد طالقان:
در کناره سد مکان بسیار مناسبی برای ایجاد کمپ و ماهیگیری است. از ماهیهای این دریاچه میتوان به زردپر، قزل آلای رنگین کمان و کپور اشاره نمود. همچنین پل بزرگی بر روی رودخانه طالقان قرار دارد که با استفاده از آن می توان به سوی دیگر رهسپار شد و امکان دست یابی به روستاهای سوهان و کش فراهم می گردد.


دریاچه تار و هویر
[تصویر: 13701510741.jpg]

دریاچه های تار و هویر روی محور چین دار میان دو رشته کوه قره داغ (کوه دوبرار) در شمال، و کوه زرین در جنوب واقع شده است. این دریاچه ها در مدخل کوه و در ارتفاع 3230 متری قرار دارند و سطح آب آنها در فصل های گوناگون سال متغییر است. این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی و ماهیگیری مناسب است. موقعیت جغرافیایی منطقه ای که دریاچه تار در آن واقع است به گونه ای است که گرداگرد آنرا با فواصل متفاوت کوههایی در بر گرفته که از سطح دریاچه بین 50 تا 500 متر ارتفاع داردند. وجود این ارتفاعات در کنار یکدیگر بدون آنکه دره ای آنرا شکافته باشد موجب پیدایش گودالی شده است که دریاچه تار در آن تشکیل شده است. دریاچه تار در جهت شمالغرب به جنوب شرق امتداد یافته و طول آن حدود 250 متر، و عرض آن حدود 150 متر می باشد.
در اطراف درياچه هيچ گونه پوشش جنگلي و درخت وجود ندارد و بادهاي غربي سرد هميشه در تار مي‌وزند. در ايامي نه چندان دور آويشن‌هاي فراواني در منطقه وجود داشته كه به خاطر فرسايش شديد ديگر اثري از آنها باقي نمانده است.

منشأ به وجود آمدن دریاچه های تار و هویر:
زمین لغزش (LandSlide) و ریزشهای سنگی نمونه هایی از حرکات توده ای زمین میباشند و اصطلاحی عمومی برای حرکت رو به پایین واحدهای سنگی و رسوبی تحت تاثیر نیروی گرانشی است. این فرایند بر روی زمین های شیب دار عمل کرده و ممکن است باعث تخریب منازل و تاسیسات، مسدود گشتن مسیر جاده ها و رودها و غیره شود و در بعضی مواقع که حجم عملکرد آن عظیم باشد باعث ایجاد دریاچه هایی نیز میگردد. نمونه ای از آن را اینجانب در مسیر جاده هراز مشاهده می کنیم که نامش دریاچه تار می باشد.

راههای دسترسی به دریاچه:
1- شهر دماوند، آبادی چنار عربها، جاده معدن، آخر جاده خاکی، دریاچه تار.
2- از طریق جاده ای که از راه تهران – فیروزکوه و نقطه 98 کیلومتری آن یعنی دلیچای منشعب شده و از روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر عبور کرده و در 28 کیلومتری به دریاچه تار رسیده و از ضلع جنوبی آن عبور کرده به جاده ای که از طریق دماوند به دریاچه منتهی می شود متصل می گردد.
3- شهر دماوند، جاده فیروزکوه، جاده آسفالته آبادی آرو ادامه جاده خاکی، از آبادی آرو که رد شدید و پل دلیچای و دهنار را رد کردید به دریاچه هویر می رسید.

ماهی های دریاچه تار:
آب اين درياچه كه ماهي‌هاي قزل‌آلاي خال قرمز، قزل آلای رنگین کمان و ماهي زردك در آن زندگي مي‌كنند، حاصل جوشش چشمه‌هاي زير آن و آب شدن برف‌هاي كوه‌هاي اطراف و رودخانه كوچك فصلي است.

رودخانه جاجرود
[تصویر: 13701513091.jpg]
در ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته‌است. از شمال غرب به طرف جنوب شرق جاری است و از منطقه منشا (کوه‌های البرز) به ارتفاعات پایین‌تر جریان داشته، وارد سد لتیان می‌شود.

این رود از کوه‌های کلون بستک در شمال روستای دربندسر سرچشمه می‌گیرد. شعبه‌های فشم، میگون، دماوند و آهار به این رود می‌ریزند. این رودخانه با ۴۰ کیلومتر طول و ۷۱۰ کیلومتر مربع مساحت حوزه آبریز، دارای شیبی برابر ۴٪ است و یک رودخانه گراولی، ماسه‌ای بریده بریده‌است.

در سال‌های اخیر افزایش صنایع فعال در منطقه جاجرود و دفع غیر اصولی پساب‌های صنعتی و شیمیایی موجب آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی این منطقه شده‌است.

سد لتیان در لواسان بر روی رودخانه جاجرود احداث شده است.
جاجرود يكي از رودخانه هاي با جريان دايمي آب در استان تهران محسوب مي شود. شرايط محيطي و خواص فيزيكي و شيميايي آب رودخانه،‏ زيستگاه مناسبي را براي ماهيان سرد آبي بوجود آورده است.
جمعيت قابل توجهي از ماهيان در اين رودخانه شناسايي شد. آبزيان مهم رودخانه شامل خانواده ماهيان (Salmonidae)‎ و كپور ماهيان (Cyprinidae)‎ بويژه سياه ماهي (Capoeta sp.) مي باشد
رود لار
[تصویر: 13701514801.jpg]
اين رودخانه از کوه‌‌هاى برف‌گير و پُر باران کلون‌بستک که ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد و در شرق و شمال شرقى استان تهران قرار دارد سرچشمه مى‌گيرد و از همين‌ رو، بسيار پرآب است. اين رود داراى شاخه‌هاى فراوانى مانند دلى‌چاى، آب‌باران و سفيد‌آب است. در دو سوى رود لار مرتع‌ها و چراگاه‌‌هايى طبيعى و گسترده با حدود ۶۰ کيلومتر طول و شش تا هفت کيلومتر عرض وجود دارد، امّا به دليل سرماى زياد شمار آبادى‌هاى پيرامون اين رود ناچيز است. در شاخه‌هاى رودخانهٔ لار ماهى قزل‌آلا فراوان است. روى اين رودخانه يک سد ساخته شده است. منطقه‌اى که اين رود در آن جارى است از گردش‌گاه‌هاى بسيار مهم استان به شمار مى‌آيد و مورد استفادهٔ گستردهٔ‌ مردم تهران قرار مى‌گيرد.
رودخانه های نسن

[تصویر: 13701518051.jpg]
نسن دو رودخانه به نامهای رودخانه آزاد کوه ولابشم دارد که در محل روستا به هم رسیده و به بزرگترین سرمنشأ های اوز رود را تشکیل می‌دهند ، رودخانه آزادکوه از چشمه دریوک سر چشمه می‌گیرد وآب اصلی این رودخانه از این چشمه تأمین می‌شود وچشمه‌های محلی که به آن می ریزند عبارت اند از بیروش، لشک، دیوسره، وازن، حصلو، کنگل چشمه و...
رود مذکور در فصل بهار طغیان می‌نماید که بر اثر آب شدن برفها می‌باشد آب کشاورزی منطقه را به طور وفور تأمین می‌نماید.
رودخانه دوم لابشم می‌باشد که از چشمه کاکرون سر‌چشمه می‌گیرد ومهمترین چشمه‌هایی که به آن می‌ریزند عبارت است از دیور، اولج ، مهر زمین وشش‌نو می‌باشد این رود هم کشاورزی بخش غربی روستا را تأمین می‌کند واین دو رود که از سمت‌جنوبی وغربی به سمت نسن می‌آیند این روستا را بسیار زیبا وتوریستی نموده است وسالانه تعداد زیادی برای دیدن به اینجا سفر می‌کنند.
رودخانه نیمرود
[تصویر: 13701519831.jpg]
رودخانه نیمرود در 12 کیلومتری جنوب غرب شهرستان فیروزکوه قرار دارد. این رود از کوه‌های کتوزان سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه فیروزکوه می‌پیوندد. قزل‌آلای رنگین کماني و زردک را می‌توان در این رودخانه یافت.
سد امیرکبیر یا سد کرج
[تصویر: 13701521831.jpg]
این سد در 25 کیلومتری جاده کرج چالوس قرار دارد. ماهی‌های قزل‌آلای خال قرمز و رنگین‌کمانی در دریاچه این سد پرورش پیدا می‌کنند.
پلور، دریاچه سد لار
[تصویر: 13701523721.jpg]
رودخانه لار از کوه‌های کلون بستک در شرق و شمال شرق استان تهران سرچشمه می‌گیرد. سد لار بر روی این رودخانه بسته شده است. سد لار در 80 کیلومتری شمال شرق تهران نزدیک پلور قرار دارد. چشم‌اندازهای بسیار زیبا از منطقه دماوند، کندوهای عسل، انشعابات رودخانه‌ای فراوان و مناظر کوهستانی البرز از زیبایی‌های این مکان است. ماهی‌های این دریاچه قزل‌آلای خال قرمز هستند.
هراز آب اسک
[تصویر: 13701524161.jpg]
رودخانه هراز از جنوب دماوند و کوه‌های غربی فیروزکوه تغذیه می‌شود و به دریای خزر می‌ریزد. از جوار شهرهای آمل و فریدون کنار عبور می‌کند و بخش مهمی از آب زراعی این شهرها را تامین می‌کند. آب اسک در استان مازندران قرار دارد، اما دسترسی آن از تهران نیز آسان و کوتاه است. فاصله آب اسک تا تهران 80 کیلومتر است. اتوبان پردیس و جاده هراز سریع‌ترین راه رسیدن به آب اسک است. دریاچه‌ای که در این مسیر به وجود آمده در اثر رانش زمین در سال‌های اخیر بوده است. با توجه به شدت جریان آب رودخانه مناسبترین محل ماهیگیری در همین دریاچه است. مجوز ماهیگیری را می‌توان از اداره محیط زیست پلور یا اداره محیط زیست تهران در پارک سرخه حصار تهیه کرد. ماهی قزل‌آلای خال قرمز از ماهیان رودخانه هراز است اما در عین حال قزل‌آلای رنگین کمانی نیز در این دریاچه یافت می‌شود.
دریاچه پارک ارم
پارک ارم در 5 کیلومتری غرب تهران قرار دارد. شهربازی، فضای سبز، کافی شاپ، رستوران، مجموعه‌های فرهنگی و امکانات تفریحی جاذبه‌های این پارک بزرگ به حساب می‌آید. دریاچه هشت هکتاری پارک ارم شرایط مناسبی را برای علاقه مندان به ماهیگیری نیز فراهم کرده است. پارک ارم در روزهای عادی از ساعت 5 عصر تا 12 شب و روزهای تعطیل از 10 صبح تا 12 شب پذیرای علاقه‌مندان است.
دریاچه پارک رازی
پارک رازی در جنوب تهران و بین میدان رازی و قزوین قرار دارد. زمین بازی، شهربازی، فضای سبز و مجموعه‌های فرهنگی از امکانات این پارک محسوب می‌شود. ماهیان این دریاچه بیشتر کپور و قزل‌آلا هستند .
دریاچه امامزاده علی
دریاچه امامزاده علی نزدیک آب اسک و در 80 کیلومتری تهران قرار دارد. دسترسی به این دریاچه از طریق جاجرود، آبعلی، پلور و آب اسک است. ماهی‌های قزل‌آلای خال قرمز و قزل‌آلای رنگین کمانی از ماهیان این دریاچه هستند.
دریاچه پارک المهدی
پارک المهدی در ضلع جنوب شرقی میدان آزادی قرار دارد. علاوه بر امکانات رفاهی که به دلیل نزدیکی به پایانه‌ اتوبوسرانی غرب برای مسافران در نظر گرفته شده است، این پارک انتخاب مناسبی برای تفریح شهروندان تهرانی نیز به حساب می‌آید. شهربازی، شهر کتاب، مرکز خرید، بازارچه خوداشتغالی، زمین بازی، آبنما، نمازخانه و... از جمله امکانات این پارک است. از مکان‌های زیبای این پارک دریاچه آن است که علاوه بر امکان قایقرانی شرایط مناسبی برای علاقه مندان به ماهیگیری را نیز فراهم آورده است.
سد خاکی ماملو
سد مخزنی ماملو در شرقی ترین بخش تهران ، در منطقه خجیر واقع شده است ، انتهای رودخانه جاجرود به این سد منتهی می شود ، در تاریخ 18/ 2/ 91 بازدیدی از این سد به صورت گذرا داشتیم که بسیار زیبا و امیدوار کننده بود ، هر چند سدها می توانند منشاء خیر و برکت فراوان باشند ، آسیب هایی نیز در اثر آبگیری سد و به زیر بردن بسیاری از زمین ایجاد به همراه دارند .
آنچه از قسمت آب تجمع یافته پشت سد رویت شد ایجاد جزیره های کوچک و بیرون ماندن بخش هایی از تپه ها که می تواند محل امنی برای پرندگان و بسیاری از جانداران دیگر باشد ... دریاچه تشکیل شده سد بسیار محل مناسبی برای آبزیان و تشکیل اکوسیستم آبی مناسب می گردد .
اقا محسن دستتون درد نکنه.Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)Khansariha (8)
من فقط سد لار را رفته بودم و میشناختم و در به در دنبال جاهای ماهیگیری اطراف تهران میگشتم.Khansariha (219)
فقط مانده بروبچ ماهیگیری تهران هم دست به کار بشن و استارت قرار ها را بزنند.Khansariha (256)
سلام
ممنون دادا قابل نداشت خوبیه تهران اینه هم مکان ماهیگیری زیاد داره هم تنوع ماهیان خوبی داره من اینجاهارو میشناختم دوستان اگه مکانهای دیگه ای بلدن قرار بدن تا تکمیلتر بشه
مخلصیم Khansariha (48)Khansariha (8)
لینک مرجع