انجمن تخصصی شکاروتیراندازی(بزرگترین مرجع اطلاعاتی تفنگ بادی،پی سی پی،تیراندازی ایرانیان)pcp.airrifle.airguns..تفنگ بادی،پنوماتیک،

نسخه کامل: سلاح های دقیق زن(sniper rifles)
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
(2013-07-24 03:17 PM)Sagheb نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مقیایسه ی فشنگ 12/7 ( دوشکا-اشتایر-AS50-m107-m82 و ...) با فشنگ 20 م.م تک تاب

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اقا ثاقب واقعا خوش حال شدم که با این شور و اشتیاق شروع کردین به ارسال مطلب درباره سلاح های گوناگون.
خواستم یک نکته ای را درباره فشنگ 12.7(همون کالیبر 50)بگم.
این فشنگ هایی(کوچک ها) که در تصویر مشاهده میکند فشنگ 99*12.7 استاندارد ناتو هست(البته الان که بیشتر دیدم،احتمال میدم شاید مال دوشکا باشه،چون یکم بلند تر از اون چیزی هست که فکر میکنم) که به اسم های دیگه ای هم مشهوره.از جمله:BMG50 (مخفف برونینگ ماشین گان 50)کالیبر 50 بلوک غرب و ... که اولین بار توسط جان برونینگ برای مسلسل ام2 تولید شد و اون اسم را براش در نظر گرفتن.لازم به ذکر است که 17 سال قبل از تولید مسلسل دوشکا(کالیبر 50 بلوک شرق)مسلسل ام2(کالیبر 50 بلوک غرب)تولید شده.و الان هم همچنان جفتش در دنیا استفاده میشه و طرف دار های زیادی هم داره.
اما به غیر از نوع خان کشی و طول لوله و کشور های سازنده.یک تفاوت دیگه هم دارن.و اون اینه که فشنگ دوشکا بزرگ تر از فشنگ ام2 هست.
و فشنگ ام2 دقیق تر هست جوری که الان برای اکثر سلاح های اسنایپری کالیبر سنگین استفاده میشه.و تا اون جایی که من در جریان هستم هنوز سلاح اسنایپری با فشنگ دوشکا تولید نشده و اکثر اسنایپر های کالیبر 50 دنیا هم برای بلوک غرب هست.
حتی چند وقت پیش گروهی از مهندسین روسی سلاح تک تیراندازی تولید کردن که از فشنگ های غربی استفاده میکرد و به همین علت از طرف ارتش روسیه رد شد و نتوانست جایگزین دراگانوف بشه.
و یک مورد دیگه را هم بگم.اسلحه ام 82 با اسلحه ام107 یکی هست و فقط با 2 کد مختلف نام برده میشه.و تنها دو سلاح توی دنیای تک تیراندازی را دوست دارم.یکی دراگانوف و یکی ام 82(البته برنو هم هست که الان دیگه استفاده نمیشه)
موفق باشینKhansariha (256)Khansariha (256)Khansariha (256)
[تصویر: M107_1.jpg]
با سلام Khansariha (48)
ولي بايد قبول كنيم هيچي مثل اين نميشه ... هم خوش دست هست و هم اصلا يه جلوه خاصي داره Khansariha (214)
حالا با اجازه اساتيد ميخوام يه كم دربارش توضيح بدم

تفنگ تک تیرانداز دوربرد M107، یک تفنگ کالیبر 0.50 اینچ با اپتیک ها/الکترواپتیک های قابل نصب بر روی اسلحه می باشد که توانایی درگیری در تمامی شرایط آب و هوایی و روز و شب را برای سربازان فراهم می کند. M107 با نواخت تیر بالا و گلوله های نفوذ کننده، آتش زا و دومنظوره خود، تاثیر بسزایی در تسلط تاکتیکی بر دشمن دارد.

این جنگ افزار قابل حمل توسط نفر، توانایی تخریبی فوق العاده به گروه های تک تیرانداز می دهد و در کنار توانایی آتش دقیق سامانه جنگ افزاری تک تیرانداز M24، کارایی آن چند برابر خواهد شد. M107 با خانواده متنوع مهمات مورد اشتفاده خود، به گروه های تک تیرانداز این امکان را می دهد که توان تخریبی بالا، برد بیشتر و آهنگ آتش فراتر از M24 را در کنار هم داشته باشد.

ماموریت اصلی و اساسی این تفنگ، درگیری با اهداف فلزی در فواصل دورتر می باشد تا بتوان برای نابود سازی هواپیماهای پارک شده، سایت های فرماندهی، کنترل، ارتباطات، رایانه ها و جاسوسی، سایت های راداری، مهمات مخازن، سوخت و روغن از آن استفاده کرد.


اسکوپ ویژه روز

اسکوپ ویژه روز M107، هفت قسمت اصلی دارد که عبارتند از، لنزهای هدف (لنزهای جلویی)، برجک تنظیم ارتفاع، درجه تنظیم تیر، حلقه تنظیم توان، حلقه قفل کننده عدسی، لنزهای عدسی و برجک تنظیم اختلاف دید.
[تصویر: M107_scope.gif]

سایت های هدف گیری تکمیلی

سایت های هدف گیری جلویی و عقبی، در اصل برای مواقعی در نظر گرفته شده اند که به دلیل از کار افتادن و یا در دسترس نبودن سایت های اپتیکی به یک سامانه پشتیبان نیاز داریم. این سایت ها بیشتر در زمان عدم نصب تلسکوپ کارایی دارند. هدف گیری با این سایت ها از طریق منطبق ساختن هدف با روزهنه سایت عقبی و مگسک سایت جلویی انجام می شود.

مگسک سایت جلویی به وسیله یک حلقه تابش (anti-glaring) محافظت می شود. روزنه سایت عقبی برای دستیابی به ارتفاع و حالت مورد نظر با استفاده از یک درجه ویژه تنظیم ارتفاع، بالا و پایین می رود. درجه تنظیم تیر نیز برای تصحیح درجه و و دستیابی به درجه مورد نظر استفاده می شود. بر روی سایت عقبی یک درجه بندی ارتفاع نیز نصب شده است که مطابق با ویژگی های بالستیک گلوله وقتی تغییرات محیطی که بر ارتفاع تاثیر می گذارند، تغییر می کند.


بهترین حالت تنظیم درجه بندی ارتفاع سایت عقبی در فاصله 500 متری می باشد که در این حالت، هم گلوله و مهمات با قدرت انفجاری بالا در بهترین حالت و وضعیت به کارگیری قرار دارند.

نحوه کارکرد

نحوه کارکرد تفنگ M107 شامل هشت مرحله اصلی می شود.(ممکن است در آن واحد بیش از یک مرحله اتفاق بیفتد)

این مراحل عبارتند از:

1) تغذیه: نیروی فنر اصلی، گلنگدن را به سمت جلو و به سوی لوله هل می دهد. بدین ترتیب، یک گلوله از خشاب خارج شده و در داخل جان لوله قرار می گیرد. (در بارگذاری اول به صورت دستی و پس از آن به صورت نیمه خودکار)

2) گلوله گذاری: گلنگدن، گلوله را به طور کامل به داخل جان لوله می فرستد و فشنگ کش وارد عمل می شود.

3) قفل کردن: در جریان گلوله گذاری، گلنگدن وارد روپوش لوله می شود و قفل گلنگدن با لغزنده بست گلنگدن در گیری می شود.

4)
شلیک: کشیدن ماشه، آن را روی پین قرارگیری ماشه می چرخاند و با اعمال فشار روی محور انتقال، این محور را بالا می برد.


5)
باز کردن قفل: وقتی گلوله شلیک می شود، فشار گاز، از طریق سرپوشش، نیرویی به گلنگدن وارد می کند. حمال گلنگدن، خود گلنگدن و روپوش لوله را تا پمانی که شتاب دهنده که به زیر حمال گلنگدن امتداد یافته با شولدر نصب شده در محوطه قرار گیری ماشه درگیر شود، به سمت عقب می برد. سپس شتاب دهنده می چرخد و سبب می شود محور شتاب دهنده به خارج از قسمت حمال گلنگدن رانده شود. همزمان با رانده شدن آن از جلوی حمال گلنگدن، این بخش حمال را از روپوش لوله جدا می کند. به واسطه وجود شکاف دندانه ای در کنار گلنگدن، گلنگدن می چرخد و از پوشش لوله باز می شود.


6) فعال شدن چخماق: همزمان با عقب آمدن گلنگدن، اهرم چخماق، محور انتقال را به سمت عقب و پایین هل داده و آن را از ماشه جدا می کند. محور انتقال بوسیله جداکننده در همین حالت نگه داشته می شود و تا زمانی که فشار از روی ماشه برداشته شود، رها نمی گردد. پس از جدایی، اهرم چخماق روی پین خود می چرخد و محور انتقال را کنار می زند. انتهای دیگر اهرم چخماق همزمان با چرخش خود، پین شلیک را جدا می کند و فنر پین شلیک را فشرده می نماید. سپس پوشش پین شلیک، پایه اتش را می گیرد.

7) فشنگ کشی: با چرخش دندانه های قفل چخماق به خارج از روپوش لوله، گلنگدن از لوله خارج می شود و قفل گلنگدن، آن را در حالت بازشده اش نگه می دارد. پوکه پران که روی گلنگدن قرار دارد، پوکه را از جان لوله بیرون می کشد.

8)
پوکه پرانی: به محض پایان کار فشنگ کشی و جدا شدن پوکه، یک پوکه پران فنری، آن را به بیرون از تفنگ پرتاب می کند.

مهمات

خشاب این تفنگ دارای گنجایش 10 گلوله است. بارگذاری ترجیحی این خشاب ها 8 تا 9 گلوله است و معمولا توصیه می شود که از قرار دادن بیش از 9 گلوله اجتناب شود.

شلیک

این تفنگ در زمان شلیک سر و صدای بسیاز زیادی ایجاد می کند،بنابراین زمان شلیک باید از محافظ هایی برای گوش استفاده کرد. از سوی دیگر با توجه به نصب اسکوپ در فاصله بسیار نزدیک به عقب اسلحه، عدسی آن می تواند به ابروی فرد شلیک کننده صدمه وارد کند.

این اسلحه با هر بار فشار دادن ماشه یک گلوله را شلیک کند تا زمانی که قوانه خالی شود. به یاد داشته باشید که وقتی تفنگ یا قوانه خالی از مهمات شود، گلنگدن به طور خودکار د رعقب باقی می ماند.

M107 همچنین با برد زیاد و تاثیر نهایی بهبود یافته خود می تواند به عنوان یک اسلحه ضد تک تیرانداز کارآمد نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

مشخصات فنی اسلحه

کشور سازنده
آمریکا


تاریخ تولید
2002


کالیبر
.50 اینچ (7/12)


گلوله
99 * 7/12 میلی متر

نوع عمل
گلنگدن کورس کوتاه


وزن( تفنگ و اسکوپ )
28.5 pound ( 9/12 کیلوگرم)


طول
در حالت سرهم شده 1488 میلی متر - حالت جمع شده 965 میلی متر

طول لوله
738 میلی متر

خان لوله
R.H، هشت برآمدگی و فرو رفتگی، گام یک در 15 اینچ (381 میلی متر)


اقدامات ایمنی
اهرم انگشتی دست


گنجایش خشاب
10 گلوله (ترجیحا 8 تا 9 گلوله)


وزن خشاب
10 گلوله 1.87 کیلو گرم، 8 گلوله 1.64 کیلو گرم


کارایی با گلوله 660 grain

سرعت دهانه
854 مایل بر ثانیه


انرژی دهانه
15582 ژول


حداکثر برد
6812 متر

حداکثر برد مفید
1829 متر

سایت ها

سایت جلویی
1.91 میلی متر به همراه محافظ و حلقه ضد تابش نور برای مگسک

سایت عقبی
دارای درجه تنظیم برای ارتفاع و تنظیم تیر

اسکوپ دید در روز

نوع
لئوپولد Vary X 4.5 * 14


طول
طول20.80 میلی متر

شبکیه
Mil dot


لنز
50 میلی متر

[تصویر: Barrett_m107_by_pabumus.jpg]
(2013-05-19 10:13 PM)esijoon نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تک تیراندازهای ایرانی از "دراگانوف" به "تک‌تاب" رسیدند + عکس

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سربازی پنهان شده در گوشه ای از میدان نبرد که خود را با محیط اطراف استتار کرده و به یک سلاح دارای دوربین مجهز است تصویر عمده ای است که بعد از شنیدن واژه تک تیرانداز در ذهن بسیاری از ما نقش می بندد. از زمان جنگهای داخلی آمریکا تا به امروز در عراق و افغانستان تک تیر اندازها و سلاح های آنان توانسته اند نقش بسیار مهمی در تغییر مسیر نبردها داشته و به نوعی تاریخ ساز باشند. در کشور ما تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سلاح های دوربین دار آنچنان که باید و شاید وجود نداشت و تنها تعدادی از سلاح های ژ-3 به عنوان سلاح سازمانی ارتش به دوربین مجهز شدند.

با شروع جنگ تحمیلی و رو به رو شدن با ارتش عراق که با شکل شرقی آموزش دیده و به تعداد زیادی سلاح دوربین دار سری " SVD " مسلح شده بودند رزمندگان ایرانی با غافل گیری غیرمنتظره و تلخی رو به رو شدند. این مسئله باعث شد تا به غیر از سلاح "سیمینوف " در سال های اخیر چندین مدل سلاح تک تیرانداز دیگر توسط ایران وارد خدمت شده و به نیروهای مسلح تحویل شود. در این مطلب نگاهی به سلاح های تک تیرانداز در ایران خواهیم داشت.

دراگانوف
به صورت سنتی و تا سال های دهه 60 میلادی سلاح های سازمانی ارتش های مختلف دنیا با نصب یک عدد دوربین تبدیل به یک تفنگ تک تیرانداز می شدند. از میان می توان به سلاح هایی همچون : ماوزر مدل 98 آلمانی، لی انفیلد انگلیسی، مویسین ناگات روسی و یا اسپرینگ فیلد ام 1903 آمریکایی اشاره کرد. سلاح هایی با مکانیزم گلنگدنی و تک تیر که با نصب یک دوربین می توانستند مسافتهایی در حدود 1000 متر و بیشتر را پوشش دهند.

تا سال 1963 میلادی این روش ادامه داشت و عمده ارتش ها با تغییر این سلاح ها و یا مدل های شکاری صاحب تفنگ های تک تیرانداز می شدند. اما در این سال ارتش شوروی سابق سلاحی را وارد خدمت کرد که بسیاری از آن به عنوان اولین سلاح ساخته شده برای " تک تیر اندازی " یاد می کنند.

[تصویر: 209933_781.jpg]
تک تیرانداز ایرانی مسلح به "دراگانوف"


" دراگانوف " یک سلاح نیمه اتوماتیک با کالیبر 54*7.62 بود که با یک خشاب 10 تیر مسلح شده و مکانیزم کلی مسلح شدن و عملکرد آن یک کپی از سلاح معروف AK – 47 به شمار می رفت. این سلاح با یک دوربین مدل " PSO – 1 " با توانایی بزرگ نمایی 4 برابر مجهز شد که به آن توانایی هدف قرار دادن به صورت موثر تا فاصله در حدود 800 متری را می دهد.

سادگی کار با این سلاح، ارزان قیمتی و مقاومت بالای آن در برابر شرایط سخت میدان نبرد باعث شده است تا این سلاح به یکی از پرطرفدارترین سلاح های تک تیرانداز در جهان بدل شود. یک جستجوی کوتاه در فضای مجازی به شما می گوید که با وجود طی شدن سالهای زیاد از طراحی این سلاح، " داراگانوف " هنوز به عنوان یکی از سلاح های محبوب تک تیرانداز در جهان به شما می رود.

تک تیراندازها در کشورهایی همچون روسیه، ایران، چین، ونزوئلا، ویتنام، پاکستان، ترکیه و یا فنلاند از این سلاح استفاده می کنند.

M40 ایرانی
سلاح تک تیرانداز " M40 " یکی از مشهورترین تفنگ های تک تیرانداز در جهان به شمار می رسد که از زمان جنگ ویتنام تا به امروز به عنوان سلاح استاندارد سپاه تفنگ داران دریایی آمریکا شناخته مورد استفاده قرار می گیرد. اخیر در یکی از نمایشگاه های محصولات دفاعی و امنیتی در تهران یک سلاح تک تیرانداز در غرفه سلاح های صنایع دفاع وجود داشت که به شکل عجیب و جالبی به " ام 40 " آمریکایی شبیه است.


[تصویر: 209925_706.jpg]
تفنگ تک تیرانداز ساخت "M40" ساخت آمریکا

این سلاح آمریکایی بر پایه تفنگ شکاری مدل 700 ساخت کمپانی اسلحه سازی " ریمینگتون " ساخته شده است. با توجه به نبود اطلاعات در مورد مدل ایرانی این سلاح و البته شباهتهای بسیار جالب و نزدیک بین دو نمونه آمریکایی و ایرانی می توان بر اساس اطلاعات موجود از مدل آمریکایی به این اعداد دست پیدا کرد. وزن این سلاح در حدود 6.5 تا 7.5 کیلوگرم، کالیبر 51*7.62، سیستم مسلح سازی گلنگدنی و توانایی پذیرش 5 گلوله که به صورت دستی در مخزنی در درون سلاح قرار می گیرد.

[تصویر: 209926_402.jpg]
سلاح ایرانی شبیه به M40
با سلام خدمت دوستان و اساتيد محترم اين سلاح ناشناس ايراني كه شما توي اين پست گذاشتيد اسمش ( LS ) لايسر اسنايپر هست كه كاليبر 7.62 و سيستم گلنگدني تك گلوله با وزني معادل 5700 گرم كه الان نزديك 3 سال هست كه صنايع جنگ افزار اون رو به توليد انبوه گذاشته برد اين سلاح چيزي حدود به 3000 متر هست برد مفيد اين سلاح هم 1200 متر تخمين زده شده اين سلاح بر عليه نفرات پياده دشمن ساخته شده و با نمونه هاي خارجي كاملا فرق داره ... سوالي بود در خدمتم
در مقام مقایسه با سیمینوف روسی، باید گفت که این سلاح از سرعت تیراندازی پایین تری برخوردار است. اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده از مکانیزم گلنگدنی باعث می شود تا تمامی نیروی موجود در سلاح برای راندن گلوله به جلو صرف شده و سلاح از برد و دقت بهتری برخوردار باشد. دست یافتن به بردهای بیش از 800 و 1000 متر با کالیبر 51*7.62 امری سخت و مشکل است که به توانایی های بالا و تمرینات فوق العاده زیاد از طرف تک تیرانداز نیاز دارد. استفاده از مکانیزم گلنگدنی خود برای رسیدن به بردهای بالای 1000 متر یک کمک و مزیت به حساب می آید.

[تصویر: 209934_918.jpg]


تصاویر موجود از سلاح ایرانی نشان از تعبیه شدن بخش مخصوص بر روی قنداق برای افزایش راحتی کاربر داشته و اضافه شدن پایه در جلوی سلاح می تواند به ثبات بهتر سلاح در هنگام تیراندازی کمک کند. می توان انتظار داشت که تیراندازان ایرانی با این سلاح بتوانند اهداف مورد نظر را به راحتی در فاصله نزدیک به 1000 متر هدف قرار دهند.

ایران و تک تیرانداز کالیبر 12.7
سال 1982 میلادی یکی دیگر سالهای مهم در تاریخ سلاح های تک تیرانداز به حساب می آید. در این سال طراح آمریکایی "رانی برت " یک سلاح تک تیرانداز به نام " مدل 82 " را معرفی کرد که به عنوان اولین سلاح تک تیرانداز با کالیبر 12.7 میلی متری شناخته شد.

تا پیش از این این گلوله تنها از مسلسل های سنگین مثل سری " دوشکای " روسی و یا " ام 2 " آمریکایی شلیک می شد. استفاده از این کالیبر بزرگ و سنگین منجر به معرفی سلاح های تک تیرانداز " ضد مواد " شده است که نه فقط می توانند نفرات دشمن و بلکه خودروها و تاسیسات آنها مثل سنگرهای بتونی را نیز از بین ببرند.

تجربیات موفق این سلاح باعث شد تا همه در دنیا به سمت طراحی و ساخت گونه ای از این سلاح ها بروند. در کشور ما و با توجه به عدم وجود نمونه قبلی و یا دانش مورد نیاز برای ساخت این سلاح مسئولین امر سعی کردند تا با خرید از یک منبع خارجی نیاز اولیه داخلی را تامین کنند.

[تصویر: 209932_879.jpg]
HS-50 ساخت اتریش در ایران

این اسلحه ها بسیار شبیه سلاح تک تیرانداز اتریشی مدل " HS.50 " ساخت شرکت اتریشی اشتایر است؛ سلاحی دقیق و قدرتمند با کالیبر 12.7 میلی متر که می توان با کمک آن اهدافی در فواصل 1500 تا 2000 متری را به راحتی هدف قرار داد. به طور کلی این سلاح در دو مدل ارائه شده است که در مدل اول گلوله ها به صورت دستی و به تنهایی درون جان لوله قرار گرفته و سپس سلاح مسلح می شود.

البته این شیوه قدری وقت گیر بوده و باعث هدر رفت زمان می شود. در مدل دیگر این سلاح از خشاب 5 تیر بهره گرفته می شود که باعث می شود تا زمان کمتری برای گلوله گذاری طی شود. این سلاح با وزنی در حدود 12 کیلوگرم و طول بیش از 1 متر و 30 سانتی متر یک انتخاب مناسب برای نبردهای هزاره جدید به حساب می آید.

تک تاب
اما سلاح دیگری که طی سالهای اخیر در دست نیروهای مسلح کشورمان دیده می شود نمونه ای بسیار قدرتمند تر و تواناتر از مدل 12و7 میلی متری فوق است.

[تصویر: 209930_468.jpg]
سلاح 20 میلی متری " تک تاب "


سلاح تک تیرانداز " تک تاب " یک سلاح 20 میلی متری است که می تواند بر علیه اهداف بسیاری از جمله خودروهای زرهی، بالگردها، سنگرهای تقویت شده و البته نفرات دشمن در بردهای فراتر از 2000 متر مورد استفاده قرار بگیرد.

سلاح مورد نظر وزنی در حدود 22 کیلوگرم دارد که به نوعی حمل و استفاده از آن را تا حدودی مشکل کرده و به نظر می رسد که کاربران آن باید نیروهای ورزیده ای به مانند پرسنل تیپ 65 نزاجا و نفرات یگان "صابرین" نیروی زمینی سپاه باشند. توجه داشته باشید که سلاحی مثل "تک تاب" با توجه به کالیبر خود یک "توپ" به حساب می آید و بر اساس رده بندی جهانی از گروه سلاح های انفرادی خارجی می شود.

[تصویر: 209929_929.jpg]
گلوله 20 میلی متری با مرمی آبی و گلوله های دیگر 12.7 میلی متری


در تصاویر موجود دوربینی بر روی تک تاب نصب نشده است اما می توان ریل مخصوص نصب را بر روی این سلاح مشاهده کرد. نگاهی به تصویر مربوط به گلوله 12.7 و 20 میلی متری که در بالا آمده است می تواند تا حدی به شما کمک کند تا متوجه شوید که قدرت تخریبی "تک تاب" در چه اندازه ای خواهد بود.

باید توجه داشت در چند سال اخیر که واژه ای با عنوان "نبرد نامتقارن" بارها از زبان فرماندهان نیروهای مسلح ایران شنیده شده است، حوزه پیاده نظام ایده آل ترین بخش و رسته برای اجرای این تاکتیک به حساب می آید. در سالهای اخیر دستاوردهایی مثل موشک دوش پرتاب میثاق، موشک ضد تانک دهلاویه و البته این سلاح های تک تیرانداز جدید با برد بالای 1.5 کیلومتر همگی نشان از یک جهت گیری واضح و مشخص در صنایع دفاعی ایران دارد.

تاکتیک نبرد نامتقارن در رسته پیاده بر دسته های عملیاتی کوچک با توانایی تحرک بالا تاکید دارد. گستره وسیع ایران و داشتن شرایط مختلف جغرافیایی مکان هایی ایده آل برای انجام این گونه تاکتیک ها به شمار می روند.

گروهی که به این مجموعه از تسلیحات مجهز شده باشد می تواند با گستره متنوعی از تهدیدات شامل انواع بالگردها، تانکها و خودروهای زرهی و همچنین نیروهای پیاده دشمن در فواصل دور درگیر شود. تجربه استفاده از تک تیراندازها در جنگهای گذشته بارها استفاده شده و موفقیت آمیز بوده است. شاید بتوان برای مثال به نبرد استالینگراد و حضور تک تیراندازهای نخبه روسی مثل "واسیلی زایتسزف" اشاره کرد که در مدتی در حدود 1 سال به تنهایی بیش از 200 سرباز آلمانی را از بین برده و نقش مهمی را در پیروزی شوروی در این نبرد ایفا کرد.

ذکر این نکته در انتها خالی از لطف نیست که یک تک تیرانداز خوب، با آموزش و سلاحی مناسب می تواند اثر روانی بسیار مخربی را بر روی دشمن ایجاد کرده و در نهایت با تعدادی شلیک مناسب خط سیر یک نبرد و در نهایت یک جنگ را تغییر دهد.
نصب پیشرفته‌ترین دوربین نظامی جهان روی اسلحه‌های تک تیرانداز ایران+عکس

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شلیک دقیق برای یک تیرانداز یک مسئله مهم و حیاتی به شمار می رود و دائما به آنها تاکید می شود که شاید شانسی برای دومین شلیک نباشد و باید هدف را در شبی تاریک و یا در بدترین شرایط آب و هوایی با اولین شلیک مورد هدف قرار داد.

اگرچه راه اصلی برای تربیت یک تیرانداز ماهر، تمرین زیاد است اما زمانی نیز فرا میرسد که تمرین به تنهایی جوابگو نبوده و لازم است که تجهیزات پیشرفته و مناسب نیز به کمک تیرانداز بیاید.

در بحث تیراندازی بدون دوربین و بر اساس آزمایشات به عمل آماده در طول سالهای اخیر این نتیجه به دست آمده است که شخصی با بینایی کامل و سلاحی مناسب می تواند بدون استفاده از دوربین، هدفی به اندازه یک انسان را تا فاصله 400 متری هدف قرار دهد. البته این عدد به نوعی بیشینه محسوب شده و برای رسیدن به آن نیاز به داشتن شرایط ایده آل است.

برای شلیک به اهداف در بیش از این فاصله شخص تیرانداز به دوربینی بر روی سلاح خود نیاز دارد. در سالهای اخیر با توجه به معرفی سلاح های کالیبر سنگین در خانواده سلاح های تک تیرانداز و رسیدن به اهدافی بیش از 2 کیلومتر، انواع دوربین ها و مسافت سنجهای لیزری نیز برای افزایش دقت تیرانداز طراحی و ساخته شده است. در این مطلب نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این حوزه خواهیم داشت.

هدف 3؛ دوربین همه کاره ایرانی

سلاح ژ-3 به عنوان اسلحه سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران سالهاست که در کشور ما به خدمت مشغول است. این اسلحه که با گلوله های نیرومند 51*7.62 میلی متری مسلح می شود از دقت بالایی خصوصا در حالت تیراندازی تک تیربرخوردار است. ژ-3 به صورت استاندارد بدون دوربین به کاربران تحویل می شود. در سالهای اخیر با توجه به درک نیاز برای شلیک دقیق در فواصل دور برای یگان های عملیات ویژه ارتش و یگان نیروی مخصوص ناجا، دوربین های سری هدف 3 توسط صنایع دفاعی ایران ساخته شده است.

[تصویر: 291372_888.jpg]
ژ - 3 مجهز به دوربین ایرانی هدف 3

این دوربین با توان بزرگ نمایی 4 برابر به کاربر سلاح ژ-3 این امکان را می دهد که با اهدافی در فواصل بیش از 400 متر و تا حدود 600 الی 800 متر نیز درگیر شود. ذکر این نکته در این جا مهم است که کالیبر 51*7.62 از نیروی بالایی برخوردار بوده و می تواند تا مسافتهای کمتر از 1 کیلومتر را به راحتی پوشش دهد. با ترکیب این سلاح با این دوربین ایرانی و بدون هزینه کردن برای ساخت سلاحی تک تیرانداز جدید می توان یک سلاح مناسب و امتحان پس داده را با دقتی بالا و توانایی درگیری با اهدافی تا فاصله نزدیک به 800 متر را در اختیار داشت.

البته دوربین هدف 3 به را می توان به عنوان یک دوربین چندکاره نام برد زیرا می توان از آن بر روی سلاح های سبک دیگر در کشور مثل سری AK47 و حتی سیمینوف نیز بهره برد. فراموش نکنید که سیمینوف نیز به عنوان یک سلاح تک تیرانداز از کالیبر 7.62 بهره برده و عمدتا برای درگیری با اهدافی در فاصله کمتر از 1 کیلومتر به کار می رود.

NVS 700 چشمانی ایرانی برای تیراندازی شبانه

دوربین هدف 3 که در بالا به آن اشاره شد سامانه ای مخصوص تیراندازی در روز بوده و در شرایط جنگ شبانه فاقد کارایی است. با توجه به تجارب زیاد ایران از سالهای جنگ در بحث جنگهای شبانه و لزوم تجهیز نیروهای نظامی کشور با تجهیزاتی برای عملیات شبانه دوربین های سری " NVS " توسط صنایع دفاعی کشور طراحی و ساخته شده است. سری 700 این دوربین ها برای استفاده بر روی سلاح های انفرادی سری AK-47 ، ژ – 3 و سیمینوف طراحی شده است.

[تصویر: 291371_995.jpg]
سه سلاح مجهز به دوربین دید در شب NVS700


این دوربین ها تنها با یک عدد باطری 1.5 ولت کار کرده و دید مناسبی را در شب به تیرانداز ارائه می دهند. از این سری از دوربین ها مدل های 800 و 900 نیز طراحی و ساخته شده است که به ترتیب بر روی مسلسلهای سنگین و به عنوان سامانه های دیده بانی از آنها استفاده می شود.

گونه 900 این دوربین ها توانایی شبکه شدن با سیستم های مسافت سنج لیزری را نیز دارد. این دوربین 1 کیلو و 800 گرم وزن داشته و توان بزرگنمایی 3.6 برابری را دارد. این دوربین با کمک نور ستارگان می تواند یک انسان را در فاصله 150 متری تشخیص دهد. این دوربین می تواند در درجه حرارتی بین 52- تا 50+ درجه سانتی گراد فعالیت کند.

مسافت سنج های لیزری دستی LH 80A و LH 85A

همانطور که در مقدمه مطلب اشاره شد یکی دیگر از نیازهای امروز تیراندازان برای شلیک، خصوصا در بردهای بلند تخمین دقیق مسافت تا هدف است. روش های گوناگونی به مانند یگان صد متری با استفاده از دست، تخمین چشمی و یا استفاده از دوربین های عادی برای این امر به کار می رود.


[تصویر: 291374_142.jpg]
مسافت سنجهای لیزری ایرانی، نمونه وسطی برای کنترل از راه دور


اما با پیشرفت فناوری و معرفی مسافت سنجهای لیزری این امکان فراهم شد تا در زمانی بسیار کم مسافت دقیق بین مسافت سنج و نقطه مورد نظر محاسبه شود. در کشور ما نیز دو گونه از مسافت سنجهای لیزری قابل حمل توسط نفر با عنوان LH 80A و و LH 85A طراحی و ساخته شده است. این دوربین ها با وزنی در حدود 2 کیلو و 300 گرم و با 8 باطری قلمی کار می کنند.

با استفاده از این دوربین کاربر مورد نظر می تواند تا مسافت 20 کیلومتری را پوشش داده و فاصله دقیق خود تا هدف مورد نظر در این شعاع را بدست آورد. شخص تیرانداز پس از بدست آوردن فاصله تا هدف تنظیمات لازم را بر روی دوربین سلاح خود انجام داده و اقدام به شلیک می کند.

بومی سازی سامانه BORS

تخمین مسافت مورد نظر تا هدف یکی از گام های مهم در شلیک های دقیق خصوصا در فواصل دور است. اما عوامل بسیار مهم دیگری نیز در این میان وجود دارد. زاویه تیرانداز تا هدف، دمای هوا، فشار محیط، نوع گلوله و بسیاری مسائل دیگر در بحث زدن یک هدف دخیل است.

به صورت سنتی یک تک تیرانداز باید این گونه محاسبات را یا به تنهایی و یا با همکاری کمک تیرانداز خود انجام داده و سپس اصلاحات لازم را بر روی دوربین و یا محل قرار گیری سلاح خود اعمال کند. اما چه خواهد شد اگر بسیاری از این محاسبات به صورت اتوماتیک و به وسیله یک ماشین انجام می شد؟ باید گفت که شرکت اسلحه سازی آمریکایی " Barrett " به وسیله سامانه " BORS " توانسته است تا به این نیاز پاسخ دهد.

سامانه " BORS " که مخفف عبارت " Barrett Optical Ranging System " یا "سیستم مسافت یاب اپتیکی برت" است یک انقلاب در سیستم های تیراندازی به وجود آورده است. این سامانه کم نظیر در جهان شامل یک مینی کامپیوتر و نرم افزاری محاسباتی است که اطلاعات مربوط به فشار، سمت، زاویه، درجه حرارت محیط و نوع گلوله به آن داده شده و این سیستم محاسبات لازم را در کسری از ثانیه انجام داده و نقطه لازم برای تنظیم را در درون دوربین سلاح به تیرانداز نشان می دهد.

[تصویر: 291368_570.jpg]
سامانه آمریکایی BORS

این سامانه بسیار کوچک بوده و به راحتی بر روی دوربین انواع سلاح های گوناگون قابلیت نصب را دارد. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که منظور گروه دفاع و امنیت مشرق از معرفی این سیستم پیشرفته آمریکایی چیست؟

در پاسخ باید بگوییم که در بررسی تصاویر رزمایش پیامبر اعظم (ص) 8 که توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران به انجام رسید به نمونه ایرانی این سامانه که بر روی اسلحه ضد بالگرد 20 میلی متری "آرش" نصب شده بود برخورد کردیم. البته به مانند بسیاری دیگر از دستاوردهای دفاعی ایران مسئولین امر در خصوص این سیستم سکوت ارائه کرده و هیچ گونه اشاره ای به آن نکردند تا در زمان لازم، کارآیی آن در صحنه نبرد نشان داده شود.

با کمک این وسیله، می توان توقع داشت که بالگردها یا نفرات و ستون زرهی دشمن، به راحتی و سرعت بیشتر مورد اصابت گلوله های سهمگین این سلاح مدرن و قوی قرار بگیرد.

[تصویر: 291369_209.jpg]
نمونه ایرانی سامانه BORS بر روی تفنگ آرش


البته با توجه به این که هیچ سیستم مشابهی در دنیا به مانند این سیستم وجود نداشته و شرکت آمریکایی مذکور اولین سازنده این سیستم بوده و شباهت بسیار زیادی بین این دو سامانه وجود دارد می تواند این مسئله را با قاطعیت مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران موفق به مهندسی معکوس این سامانه شده یا با اطلاع از جزئیات دقیق این پروژه، دست به تولید و استفاده عملیاتی آن زده که گام بسیار بلندی در بحث افزایش توان تک تیراندازان ایرانی محسوب می شود.

نکته قابل تامل دیگر در عملیاتی شدن این سامانه این است که هنوز هیچ اطلاع رسمی یا تصویری از عملیاتی شدن این سامانه مدرن در ارتش آمریکا و واحدهای عملیاتی آن وجود ندارد و با این اوصاف، جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که نیروهای مسلحش به چنین سامانه ای در واحدهای رزمی و عملیاتی خود دست می یابند.

با کمک این سیستم تنها کاری که تک تیرانداز ایرانی پس از وارد کردن اعداد لازم به دستگاه است کشیدن ماشه و سپس مشاهده نابودی هدف در دوربین سلاح خود است. با توجه به رشد تکنولوژیک کشورمان در عرصه دفاعی که در بسیاری رشته ها جزء برترین کشورهای جهان محسوب می شود، می توان این دستاورد کوچک اما مهم را یکی از اقدامات مهم صنایع دفاعی کشورمان در سال اخیر دانست که قطعا عدم معرفی آن کم لطفی به این عرصه محسوب می شد و به نوعی معرفی آن، آخرین گزارش دفاعی مشرق در سال 91 خواهد بود.
الان که چشمم خورد به این تایپک گفتم چه خوب شد....پاشم برم یه سری مطالب از پیجم بزنم زیر بقل بیارم
با awp شروع میکنم(Accuracy International AW)
امکان نداره کسی کانتر بازی کرده باشه و اینو نشناسه

Type: Sniper rifle

Place of origin: United Kingdom

In service: 1982 (L96A1), 1988 (AW), 1990–present

Wars: Iraq War, Afghanistan War

(Designed: 1982 (PM), 1983 (AW

Manufacturer: Accuracy International

Produced: 1982–present

(Weight: 6.5 kg (14.3 lb

(Length: 1,180 mm (46.5 in

(Barrel length: 660 mm (26.0 in

Cartridge: .243 Winchester
(7.62x51mm NATO (.308 Winchester
.300 Winchester Magnum
.338 Lapua Magnum

Action: Bolt-action

(Muzzle velocity: 850 m/s (2,790 ft/s

(Effective range: 800 m (870 yd

Feed system: 10-round detachable box magazine
Sights: detachable aperture type iron sights
day or night optics
[تصویر: 13755371482.jpg]
[تصویر: 13755371481.jpg]
[تصویر: 13755371483.jpg]
Walther WA 2000

Type: Sniper Rifle

Place of origin: West Germany

Used by: German police units

Designed: 1970s-1980s

Manufacturer: Walther

Produced: 1982-1988

(Weight: 6.95 kg (15.3 lb) empty (no scope

(Length: 905 mm (35.6 in

(Barrel length: 650 mm (25.6 in

Cartridge:
7.62x51mm NATO
.300 Winchester Magnum
7.5x55mm Swiss

Action: Gas-operated , rotating bolt

Rate of fire: Semi-automatic

Effective range: 2,297ft, 700m, 766yds

Feed system: 6-round detachable box magazine

Sights: Schmidt & Bender 2.5–10X telescopic sight

[تصویر: 13755395731.jpg]
[تصویر: 13755395742.jpg]
Sako TRG

Type: Sniper rifle

Place of origin: Finland

In service: 2000–present

Wars Afghanistan War, Iraq War

(Designed: 1989 (TRG-21/41

Manufacturer: Sako
(Produced: 1989–1999 (TRG-21/41
(1999–present=> (TRG-22/42
مدلی که اول اومده دیگه استفاده ی نظامی نداره و مدل دومی هم چنان درحال استفاده میباشد

Variants: TRG-21, TRG-22, TRG-41, TRG-42(سری های مختلف این سلاح)

بخش های مربوط به اندازه ،وزن،اندازه ی لوله و... برای اسلحه هایی که مدل های متعددی ازشون ساخته میشه به شکل زیره....یعنی بعد از نوشته شدن وزن داخل پرانتز نشون میده که این مشخصات مال کدوم سری یا همون وارانتی هست
(Weight: 4.7 kg (10.4 lb) empty (TRG-22 black
(4.9 kg (10.8 lb) empty (TRG-22 green/tan/dark earth
(5.2 kg (11.5 lb) empty (TRG-22 fold. stock 510 mm barrel
(5.4 kg (11.9 lb) empty (TRG-22 fold. stock 660 mm barrel
(5.1 kg (11.2 lb) empty (TRG-42 black
(5.3 kg (11.7 lb) empty (TRG-42 green/tan/dark earth
(5.8 kg (12.8 lb) empty (TRG-42 fold. stock 690 mm barrel

(Length: 1,000 mm (39.37 in) (TRG-22 510 mm barrel
(1,150 mm (45.28 in) (TRG-22
(1,020 mm (40.16 in) (TRG-42 fold. stock 510 mm barrel
(1,200 mm (47.24 in) (TRG-42

(Barrel length: 510 mm (20.08 in) (TRG-22 and TRG-42 fold. stock
(660 mm (25.98 in) (TRG-22
(690 mm (27.17 in) (TRG-42

(Cartridge: .260 Remington (TRG-22
(.308 Winchester (TRG-22
(.300 Winchester Magnum (TRG-42
(.338 Lapua Magnum (TRG-42

Action: Bolt-action

(Effective range: 800 m (875 yd)>(TRG-22 / .308 Winchester
(1,100 m (1,203 yd)>(TRG-42 / .300 Win. Mag.)
(1,500 m (1,640 yd)>(TRG-42 / .338 Lap. Mag.)

Feed system: 5, 7 or 10-round detachable box magazine

Sights: Aperture rear (with flip-up open tritium night/combat sight); day or night optics

[تصویر: 13759066401.jpg]
[تصویر: 13759066402.jpg]
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

CheyTac M200 Intervention


برترین و دقیقترین سلاح تک تیرانداز جهان

این سلاح مرگ آور در سال 2001 و به وسیله CheyTac LLC and Randy Kobzeff طراحی و در ایالات متحده آمریکا به تولید رسیده که دارای یک خشاب فولادی با گنجایش 7 فشنگ می باشد ، سیستم مسلح کردن آن به صورت bolt action یا جاگذاری دستی فشنگ است ، این اسنایپر یکی از دوربرد ترین سلاح های تک تیر انداز ساخته شده است. مهمات این اسلحه از نوع 408 چیتک میباشد و بگونه ای طراحی شده است که مسیرهدف را در فواصلی تا 2500 یارد ((2300 متر)) را با دقت زیاد طی کند و کمترین انحراف را به وسیله باد و دیگر عوامل موثر داشته باشد.

یکی از بهترین رکورد های بجا مانده از شلیک این اسنایپر در فاصله 2122 متری بوده است که سه گلوله را به هدفی به اندازه یک بالا تنه اسان با موفقیت مورد اصابت قرار داده و از دیگر قابلیت های این سلاح این است که درهمان شلیک اول که لوله تفنگ سرد است میتواند از فاصله 2000 متری به هدف بزند واز فاصله 950 متری درهای فولادی و از فاصله 450 متری بلوک های بتنی را سوراخ کند ، وزن این اسنایپر بدون دوربین 14 کیلوگرم است. طول این اسنایپر با محاسبه قنداق آن 1346 میلیمتر و بدون قنداق 1187 میلیمتر است. طول لوله آن نیز 737 میلیمتر است

قابلیت حمل 4 از 5 نمره
سبکی 3 از 5 نمره
نرخ آتش 5 از 5 نمره
دقت 5 از 5 نمره
برد 5 از 5 نمره
قدرت توقف 5 از 5 نمره
یک تفنگ دقیق و دوربرد ، فشنگی کاملا متحول شده و یک کامپیوتر قابل حمل برترین سلاح تک تیرانداز دنیا را تشکیل میدهند



کالیبر . 408 CheyTac
وزن خالی 12.3 kg
طول 1 400 mm
طول با قنداق تاشو 1 220 mm
طول لوله تفنگ 762 mm
سرعت پوزه ?
نرخ آتش -
نرخ عملی آتش 5 rpm
ضرفیت خشاب 5, 7 rounds
برد ?
دامنه اتش موثر over 2 200 m







آدرس لینک کلیپ مربوط به تیراندازی این سلاح :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


عکس های زیبا از این سلاح :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام دوستان میخواستم بدونم دقیقترین و قویترین و دوربرد ترین سلاح ها کدامند؟
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام دوستای گل عشق تکتیر انداز

دوستان 3 تا مستند دارم براتون توپ...اصلا هلو..آقا اصلا یه وعضیا

لینک میزارم براتون از سایت دانلود من....سرعتش خوبه...بزارید شبا دانلود شه ...گیگ تون تموم نشه بگید تقصیر احسان بودا...از ما گفتن

دوستان این مستند ها در مورد سلاح های تک تیر انداز هست

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



امیدوارم تکراری نباشه و بتونید استفاده کنید...دوستان لینک صفحه دانلود رو دادم تا حجم و مشخصاتش رو ببینید و تصمیم بگیرید....

یا علیKhansariha (8)
این هم چندتا دیگه

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ظهور سلاح های تک تیراندازی و ایجاد یگان های تک تیراندازی بر میگرده به جنگ جهانی دوم و جدال میان اسنایپر های روس و نازی. از اون زمان علاوه بر تیراندازان کارخانه ها هم با هم در رقابت برای پیروزی در نبرد های تک تیراندازی بودن. اینجا به چند گروه از اسنایپر هایی که به نوعی رقیب هم محسوب میشدن اشاره میکنم:

1- موزین ناگانت و کی 98( یا همون برنوی خودمون)

موزین ناگانت که توسط مهندس سویت جوانی طراحی شده بود با کالیبر 7.62 , 7.92 خشابی با گنجایش 5 فشنگ سلاح اصلی تک تیرانداز های ارتش سرخ محسوب میشد.

[تصویر: Mosin-nagant-m9130-21317162.jpg]

K98 که ما به اسم برنو یا ماوزر میشناسیمش با کالیبر 7.92 و ظرفیت 5 فشنگ سلاح اصلی اسنایپر های نازی به حساب می آمد.

[تصویر: SFD1-V-F2-L.jpg]

2- SVD و ام 14

سلاح اس وی دی(معروف به قناصه) که توسط مهندس روس جوانی به نام دراگانوف طراحی شده بود بعد از موزین ناگانت اسنایپر اصلی شوروی شد. این سلاح با کالیبر 7.62 و خشاب تفکیک پذیری با ظرفیت 10 تیر و دارای حالت نیمه اتوماتیک با برگشت گاز باروت رایج ترین اسنایپر رایفل جهان محسوب میشود.

[تصویر: Svd.jpg]

سلاح امریکایی ام 14 تولید شده توسط کارخانه ی اسپرینگ فیلد آرموری با ظرفیت خشاب 20 فشنگ و کالیبر 7.62 ابتدا سلاحی تمام اتوماتیک و تهاجمی بود ولی بعد از روی کار آمدن ام 16 بعنوان اسلت رایفل ام 14 به سلاح تک تیراندازی تبدیل شد و همچنین بعداً ام 21 نام گرفت.

[تصویر: m21_m1a.jpg]

اکنون پیشتازان عرصه ی سلاح های تک تیراندازی سبک وزن ام 24 و ام 40 امریکایی و همچنین انواع سلاح های تهاجمی تبدیل شده به اسنایپر رایفل کارخانجات کلت و هکلر اند کخ به حساب می آیند.

[تصویر: m40a3b.jpg]

[تصویر: m24.jpg]

[تصویر: AEG_BI_5181M_03.jpg]

[تصویر: M110-sniper-rifle.jpg]

[تصویر: Psg1.jpg]

[تصویر: msg90rt.jpg]

good huntingKhansariha (8)
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
لینک مرجع